E-TEBLİGAT NEDİR?
- Elektronik Tebligat, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve 456 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği hükümleri gereğince tebliği gereken belgelerin, mükelleflere elektronik ortamda tebliğ edilmesidir. Elektronik tebliğ ile fiziki ortamda yapılan tebligat ile aynı sonucu doğurur.
- 1 Nisan 2016 tarihi itibariyle başlayan uygulamaya mükellefler, bizzat kendileri veya kanuni temsilcisi aracılığıyla veya noterden alınmış vekâletnameyle vekili aracılığı ile başvurabiliyor.
- Ticari, zirai ve mesleki yönden kazanç elde edenlerin ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, elektronik tebligat kullanmaları zorunludur. Ancak vergiye tabi olmayan çiftçiler ile diğer vergisel yükümlülükleri bulunanların başvurmaları gönüllülük esasına bağlıdır.
- E- Tebligat sisteminde, GİB Tarafından düzenlenerek gönderilen belgeler ile bu belgelere ait gönderim tarihi, tebliğ tarihi gibi bilgilere ulaşılabilir.
E-TEBLİGAT SİSTEMİNE NASIL BAŞVURU yapılabilir?
- Gerçek kişiler E-tebligat bilgi sistemine, kağıt formunda talep bildirimi ile bizzat vergi dairesine giderek başvuruda bulunabildiği gibi Gelir İdaresi Başkanlığı İnternet Vergi Dairesi’nden online olarak da başvurabilir.
- E-tebligat sistemi ile gönderilen belgeler, mükellefin elektronik ortamdaki adresine ulaştığında alıcı tarafından açılmış olsun ya da olmasın beşinci günün sonunda tebliğ edilmiş sayılır.
- Gelir İdaresi Başkanlığı E-tebligat olay kayıtları, işlem zaman bilgisi ile birlikte arşivlerde otuz yıl süreyle saklanacaktır. Güvenlikle ilgili tedbirler GİB tarafından alınacak olup talep halinde delil olarak ilgililere sunulacaktır.
- Mükellefler beyan ettikleri bilgilerde değişiklik olması durumunda değişiklikleri bildirmek, elektronik tebligat talep bildiriminde belirtilen şartlara uymak, kullanıcı bilgilerini korumak ve kullanıcı bilgilerinin üçüncü kişilerin eline geçtiğini tespit etmesi durumunda vergi dairesine bilgi vermek zorundadır.
E-TEBLİGAT SİSTEMİNDEN ÇIKIŞ NASIL OLUR?
Zorunlu olarak ya da isteğe bağlı olarak sisteme dahil olanların sistemden çıkabilmesi iki halde mümkündür: Tüzel kişililerde ticaret sicil kaydının silinmesi, gerçek kişilerde ölüm veya gaiplik kararının verilmesidir.
E-Tebligat Sisteminin Faydaları Nelerdir?
- Bilgi güvenliğini ve kişisel verilerin korunmasını sağlar.
- Hizmet kalitesini arttırır.
- Belgenin içeriğinin başkaları tarafından değiştirilemeyeceğini garanti eder, güvenilirdir.
- Fiziki ortamda haftalarca süren tebligat işlemi, elektronik tebligat sistemi ile saniyeler içinde gerçekleştirilir.
- Elektronik tebligat sisteminde, tebligatın ne zaman yapıldığını, gönderen kurumun ve alıcının kim olduğunu, gönderilen tebligatın ve eklerinin ne olduğunu, görüntülenebildiği için herhangi bir ihtilafa yer bırakmaz.
- Fiziki ortamda yapılan tebligatlar ücretli iken E-Tebligat ile yapılan tebligatlarda herhangi bir masraf bulunmadığından bütçeye katkı sağlar.
- E-Tebligat sistemiyle yapılan tebligatlar, kâğıt, zaman ve enerji tasarrufu sağladığı için doğanın, yeşilin ve insanlığın en büyük dostudur.