Çarşamba, 23 Aralık 2020 / Published in Genel

Cari hesap takibi,Şirketinizin borç ve alacaklarını düzenli bir şekilde takip edebilmenizi sağlar.

CARİ HESAP NEDİR?

Müşteri ve tedarikçilerinizle hızlı bir şekilde anlaşmanızı ve etkili biçimde alacak ve borç takibi yapmanızı sağlayan cari hesaplar veri girdileri ve bunların analiz edilmesiyle takip edilir.Böylece şirketin borç ve alacak takibi detaylı ve düzenli bir şekilde yapılmış olur.

CARİ HESAP TAKİBİ NEDEN ÖNEMLİDİR?

Genelde şirketlerde muhasebeci tarafından geçmişe dair tüm evraklar kayıt altındadır ve geçmişe dair tüm konular hakkında bilgi ve belgeler alınabilir. Ancak cari hesap takibinin faydası geçmiş değil, güncel bilgilerden kaynaklıdır ve dolayısıyla muhasebecilerin bu datası cari hesabın tutulduğu anlamına gelmez. Cari hesabı düzenli ve sürekli güncel olarak ya işletme sahibi tutmalıdır ya da bu konuda yetkilendirilmiş bir personele bu görev verilmelidir.

CARİ HESAP TAKİBİ NASIL YAPILIR?

İşletmelerin cari hesap takibi Excel üzerinden yapılabilir. Ancak bu da tahmin edilebileceğinden çok daha karışık bir işe dönüşebilir. Öncelikle her bir müşteri ve tedarikçiniz için ayrı ayrı cari hesap kartları açmanız gerekir. Her bir işlemin ardından da bu kartlara işlem yapılması gerekli olur. Başka bir kartta da tüm borç ve alacaklar listelenir.

Zamandan tasarruf edip asıl enerjinizi işinizi büyütmeye ayırmak için bir online cari hesap programı kullanabilirsiniz. Ayrıca cari hesap mutabakatları için e-mutabakat uygulamamızı kullanabilirsiniz.

Mikro Yazılım ile etkili cari hesap takibi

Etkin bir cari hesap takibi yapmak istiyorsanız Mikro Yazılım’ın işletmenizin ihtiyaçlarına göre şekillenebilen çözümlerinden birini deneyebilirsiniz. KOBİ’lerin çözüm ortağı Mikro Jump’ın ve büyük işletmelerin tercihi Mikro Fly’ın ana paketinde bulunan Satış ve Müşteri Yönetimi modülü ise satışlarınızı tekliften siparişe kadar sorunsuz ve zahmetsizce yönetirsiniz. Satışlarınızda müşterilerinize risk limitleri tanımlayabilir, onay süreçleri içeren iş akışları oluşturabilirsiniz. Ayrıca hedef gerçekleştirme, kampanya-promosyon verimlilik ve satış ekibi performans analizleri yaparak gelecek hedeflerinizi en kârlı şekilde belirleyebilirsiniz.

 

Cuma, 27 Kasım 2020 / Published in Genel

Tahakkukve vergi tahakkuku nedir? Tahakkuk fişi nedir ve ne işe yarar? Bu yazıda bu soruları cevaplandırdık.

“Tahakkuk” ne demek?

Tahakkuk “yerine getirme” anlamına gelir.

“Vergi tahakkuku” nedir?

Bir vergi terimi olarak tahakkuk, tarhı ve tebliği yapılmış bir verginin ödenme zorunluluğuna ulaştığı aşamayı anlatır. Verginin artık ödenmesi gerektiğini belirtir. Bu durum, verginin tahakkuk etmesidir. Vergi tahakkukuna ilişkin düzenlemeler Vergi Usul Kanunu’nda (VUK) yer alır.

Vergi tahakkuku ve tahakkuk fişi esası


Beyan ile alınan vergilerin fiş ile tarh ve tahakkuk edilmesi bir mecburiyettir. Vergi kanunları, tahakkuk beyannamesinin vergi dairesine teslim edilmesinden sonra bir tahakkuk fişinin oluşturulması gerektiğini söyler. Oluşturulan fişin kopyası mükellefe ya da işlemleri mükellef adına ilerleten kimseye yani tevdi edene verilir. İşte bu işlemler tamamlanınca vergi tahakkuk edilmiş olur. Tahakkuk fişi kopyası, vergi dairesine yapılan beyannamenin bir nevi makbuzudur. Makbuz yerine geçmesi itibarıyla ödeme yaparken de kullanılabilir. Birtakım durumlarda beyana dayanan vergi tahakkuk fişinin tebliği, ihbarname ile de yapılabilir. Kanunen tanımlanmış bazı özel hallerde de vergi vergi çizelgesinin yani tekalif cetvelinin ilanı ile de yapılabilir.

Tahakkuk fişinin içeriğinde hangi bilgiler bulunur?

Tahakkuk fişinde belirtilmesi zorunlu olan bilgileri yine VUK belirler. Bu bilgileri şöyle sıralayabiliriz:
● Verginin matrahı
● Verginin hesabı
● Verginin tam miktarı
● Vergi mahkemesinde davanın açılması ve düzeltme ile ilgili hükümlere ait kısa bir bilgi
● Tahakkuk fişinin sıra numarası
● Tahakkuk fişinin tanzim tarihi
● İlgili verginin nevi
● Düzenlenen vergi beyannamesinin tarihi
● Düzenlenen vergi beyannamesinin dahil olduğu vergilendirme dönemi
● Vergi mükellefi gerçek kişi ise adı ve soyadı, tüzel kişi ise unvanı
● Vergi mükellefinin açık ve güncel adresi (23/6/1982 – 2686/5 md.)

Tahakkuk fişi nasıl alınır?

Tahakkuk fişi bazen vergi beyannamesini vergi dairesine veren kimse tarafından teslim alınmaz. Ancak bu durum, vergi beyannamesinde belirtilen vergi matrahının üzerinden ilgili verginin tahakkuk edilmesine engel teşkil etmez. Bu tip durumlarda tahakkuk fişi, vergi mükellefinin adresine posta ile gönderilir. Bu uygulama, ilgili yasanın 28. maddesinde belirtilir. Tahakkuk fişiyle ilgili sorularınızı ve merak ettiklerinizi mali müşaviriniz veya maliyecinize danışabilir ya da Vergi İdaresi’nin internet sitesinden detaylı bilgi edinebilirsiniz. 

Muhasebe süreçleriniz için Mikro Yazılım çözümleri
300’ün üzerinde iş ortaklığı ile 30 yıldır 105 bin müşteriye kurumsal süreçlerde destek veren Mikro Yazılım, şirketinize muhasebe raporları hazırlamadan SGK maliyeti hesaplamaya dek birçok alanda destek olacak yazılım ürünleri ile iş süreçlerinizi verimli bir hale getirmek için hizmet veriyor. Mikro Yazılım’da her türden işletmenin ihtiyacına uygun bir muhasebe çözümü var. Küçük işletmelerin çözüm ortağı, yeni modüllerle sürekli büyütülebilen Mikro Run, büyümek isteyen işletmelerin çözüm ortağı Mikro Jump ve uluslararası rekabete hazırlanan şirketlerin çözüm ortağı Mikro Fly ile tüm muhasebe süreçlerinizi etkin ve hızlı bir şekilde yönetebilir, hem iş gücünden hem maliyetten tasarruf edebilirsiniz. işletmenize en uygun Mikro Yazılım programını seçmek için bizi arayın

444 1 229.

Perşembe, 15 Ekim 2020 / Published in Genel

Son kullanıcılar için 30 bin TL, firmalar için ise 5 bin TL olarak kâğıt faturaya getirilen günlük fatura kesme limitleri ve 1 Temmuz’da e-Fatura’ya geçiş yapacak kullanıcılar için e-Arşiv Fatura’ya geçişin de zorunlu tutulması ile e-Arşiv Fatura uygulamasına kayıtlı kullanıcıların sayısında önemli bir artış oldu. Yaygın kullanıma sahip diğer e-Dönüşüm uygulamalarında olduğu gibi e-Arşiv Fatura hakkında da merak edilen birçok konu var. e-Arşiv Fatura hakkında kullanıcıların sıkça sorduğu sorulardan bazılarını bir araya getirdik.

1)İnternet Satışlarında Düzenlenen e-Arşiv Faturalarda Hangi Bilgilerin Yer Alması Gerekir?

İnternet satışlarında düzenlenen e-Arşiv Faturalar üzerinde “Bu satış internet üzerinden yapılmıştır.” ifadesine yer verilmesi zorunludur. Yanı sıra; aşağıda yer alan bilgilerin belge üzerinde yer alması gerekmektedir;

• Satış işleminin yapıldığı web adresi,

• Ödeme şekli,

• Ödeme tarihi,

• Gönderiyi taşıyanın adı soyadı/unvanı ve VKN/ TCKN bilgisi,

• Satışı yapılan malın gönderildiği veya hizmetin ifa edildiği tarih,

• İade bölümünde; malı iade edenin adı soyadı, adresi, imzası, iade edilen mala ilişkin cins, miktar, birim fiyat ve tutar.

İnternet satışları dışındaki satışlara ait e-Arşiv Faturalarda ise bu bilgilerin bulunma zorunluluğu yoktur.

2) e-Arşiv Fatura, İrsaliye Yerine Geçer mi?

e-Arşiv Fatura’nın düzenleme tarihi ile saat ve dakika olarak düzenlenme zamanın gösterilmesi halinde elektronik faturanın kâğıt çıktısı irsaliye yerine geçer. Söz konusu kâğıt çıktıya “İrsaliye yerine geçer.” ibaresinin de eklenmesi, kâğıt çıktının ise satıcı veya yetkilisi tarafından imzalanması gerekmektedir. Bu konuda dikkat edilmesi gereken diğer bir konu ise faturanın malın teslimi sırasında oluşturulmasıdır… Ayrıca satış anında düzenlenen faturanın, talep eden müşteriye kâğıt çıktı olarak verilmesi zorunludur.

3)e-Arşiv Fatura Nasıl İptal Edilir?

e-Arşiv Fatura düzenlenerek, alıcıya iletildikten sonra iptal edilmesi mümkündür. Bunun için faturanın iletildiği alıcı tarafından reddedilmesi gerekmektedir. Faturanın alıcı tarafından belgenin resmileştiği tarihten itibaren 7 gün içinde reddedilmesi gerekir. Eğer bu süre aşılırsa, yeni bir e-Fatura oluşturularak alıcıya iletilmelidir. Bu işleme ise “mahsuplaşmak” adı verilir.

4)e-Arşiv Faturalar irsaliye yerine geçer mi?

e-Fatura veya elektronik arşiv faturası ile belgelendirilen satışlarda, ödeme kaydedici cihazlar üzerinden (yeni nesil ÖKC dahil olmak üzere) düzenlenecek bilgi fişi, satış anında düzenlenmek ve satıcı veya yetkilisi tarafından imzalanmak şartıyla irsaliye yerine geçecektir. e-Arşiv olarak düzenlenen faturaların irsaliye yerine geçebilmesi için “İrsaliye yerine geçer “ifadesi fatura içerisinde yer almalıdır.

5)e-Arşiv Faturalar GIB fatura sorgulamasında bulunmuyorsa geçersiz midir ?

Hayır. e-Arşiv fatura, GİB’nin belirlemiş olduğu kriterlere göre ve belirttiği uygun yararlanma yöntemlerinden biriyle üretilmiş ve mali mühür ile mühürlenmişse geçerli bir faturadır. e-Arşiv faturalar GİB’e raporlandıktan sonra sorgu ekranından doğrulanabilmektedir. Her ne kadar faturanın geçerli olması için GİB’e raporlanmış olması gerekli olmasa da bazı kurumlar sorgulamadan faturayı kabul etmeyebilmektedir.

5)Yurt dışına yapılan satışlarda e-Arşiv Faturalar kullanılabilir mi?

e-Arşiv Uygulamasına kayıtlı mükellefler; e-Fatura uygulamasına kayıtlı olmayan mükelleflere, son tüketicilere ve yurt dışındaki müşterilerine e-Arşiv uygulaması kapsamında elektronik fatura düzenleyeceklerdir.

Pazartesi, 28 Eylül 2020 / Published in Genel

e-Defter, kağıt defterler ile aynı hukuki geçerliliğe sahip olup; elektronik ortamda oluşturulan, kaydedilen, saklanan ve ibraz edilen bir uygulamadır.

Yayımlanan tebliğe göre; 1 Ocak 2020 tarihi itibariyle, bağımsız denetime tabi olan şirketler ve 1 Ocak 2020 tarihinde e-Fatura’ya geçen kullanıcılar, e-Defter uygulamasına da zorunlu geçiş yaptılar. 1 Temmuz 2020’de zorunlu olarak e-Fatura’ya geçen mükellefler ise 1 Ocak 2021 itibari ile elektronik defter kullanmak zorunda olacaklar.

Şu an e-Defter uygulamasına kayıtlı neredeyse 129 bin kullanıcı bulunmaktadır. Ancak, e-Defter kullanan kullanıcıların ve e-Defter uygulamasına geçecek kişilerin e-Defter hakkında yanlış bildiği bilgilerden biri de e-Defter üzerinde yapılan bir hatanın düzeltilemeyeceğidir. Eğer e-Defter düzenlerken bir hata yaptıysanız panik yapmanıza gerek yok. e-Defter beratlarının yasal yükleme süresi dolmadan, e-Defter üzerindeki hatayı düzeltebilirsiniz. Bu doğrultuda sistem üzerinden hatalı defter beratını silip, yerine düzelttiğiniz defter beratını tekrar yüklemeniz gerekmektedir.

Eğer berat yükleme süresi dolmuş ise; mükellef sistem üzerinden beratı silip yeniden yükleyemez. Yasal süresi geçen e-Defter’lerin üzerinde değişiklik yapılması biraz daha vakit almaktadır. Bu durumlarda GİB’e “Berat Silme Talebi” dilekçesi yazılması gerekmektedir.

  • 1 sıra numaralı Elektronik Defter (e-Defter) Genel Tebliği, e-defter mükelleflerinin e-defterlerini aylık dönemler halinde oluşturup ilgili oldukları ayı takip eden üçüncü ayın son gününe kadar (Tüzel kişiler için hesap döneminin son ayına ait defterler Kurumlar Vergisi Beyannamesinin verildiği ayın son gününe kadar) kendilerine ait mali mühür ile onaylamalarını şart koşar.
  • Mali mührü olan yani kurumsal elektronik imzaya (e-imza) sahip e-defterler için berat dosyaları oluşturulur ve Elektronik Defter Uygulaması ile GİB’in onayına sunulur. e-Defter mükellefleri, üzerinde GİB’in mali mührünü taşıyan beratları GİB üzerinde ya da uyumlu yazılımları ile indirerek istendiğinde ibraz etmek üzere ilgili e-defterler ile birlikte muhafaza eder. Bu uygulamada e-defterlerin güvenliğini ve doğruluğunu mali mühür garantiler. Bu sayede kamu da yasal saklama süresi dahilinde defterin değiştirilmemiş olduğunu bilebilir. İmzalanmış bir e-defterde yapılan düzeltmeler e-defterin mührünü bozar. Bu sebeple GİB’den e-defter beratı alınmış bir e-defter, halihazırda GİB’de bulunan e-defter beratları silinip yeniden yüklenmedikçe düzeltilemez.

Berat Silme Dilekçesinde Nelere Dikkat Etmeliyiz?

Hatalı olan defter beratlarının silinmesi ve doğru olan defterlerin tekrar yüklenmesi için Berat Silme Talebi dilekçesi yazılır. Dilekçeye, hataya neden olan konulara göre belgeler ve raporlar eklenir. Dilekçeniz incelendikten sonra talebiniz GİB tarafından uygun bulunursa hatalı beratlarınızı silip, yerine düzelttiğiniz e-Defter beratlarınızı yükleyebilirsiniz.

Aklınızda olması gereken 3 bilgi daha:

  1. GİB eğer lüzum duyarsa listelediğimiz belgelere ek olarak başka tevsik edici evrak da isteyebilir. 
  2. Yasal yükleme süresi geçince silinen defter ve beratlarınızı kendi sisteminizde belli bir dizinde muhafaza edin. Böylece olası bir denetimde, yaptığınız değişiklik ve düzeltmeleri kolayca belgeleyerek ibraz edebilirsiniz.
  3. GİB, berat silme talebinizi uygun bulursa ilgili e-defter beratlarınızı GİB’in e-defter uygulaması üzerinden silebilir ve yeni beratlarınızı sisteme yükleyebilirsiniz.


TOP