Cuma, 27 Kasım 2020 / Published in Genel

Tahakkukve vergi tahakkuku nedir? Tahakkuk fişi nedir ve ne işe yarar? Bu yazıda bu soruları cevaplandırdık.

“Tahakkuk” ne demek?

Tahakkuk “yerine getirme” anlamına gelir.

“Vergi tahakkuku” nedir?

Bir vergi terimi olarak tahakkuk, tarhı ve tebliği yapılmış bir verginin ödenme zorunluluğuna ulaştığı aşamayı anlatır. Verginin artık ödenmesi gerektiğini belirtir. Bu durum, verginin tahakkuk etmesidir. Vergi tahakkukuna ilişkin düzenlemeler Vergi Usul Kanunu’nda (VUK) yer alır.

Vergi tahakkuku ve tahakkuk fişi esası


Beyan ile alınan vergilerin fiş ile tarh ve tahakkuk edilmesi bir mecburiyettir. Vergi kanunları, tahakkuk beyannamesinin vergi dairesine teslim edilmesinden sonra bir tahakkuk fişinin oluşturulması gerektiğini söyler. Oluşturulan fişin kopyası mükellefe ya da işlemleri mükellef adına ilerleten kimseye yani tevdi edene verilir. İşte bu işlemler tamamlanınca vergi tahakkuk edilmiş olur. Tahakkuk fişi kopyası, vergi dairesine yapılan beyannamenin bir nevi makbuzudur. Makbuz yerine geçmesi itibarıyla ödeme yaparken de kullanılabilir. Birtakım durumlarda beyana dayanan vergi tahakkuk fişinin tebliği, ihbarname ile de yapılabilir. Kanunen tanımlanmış bazı özel hallerde de vergi vergi çizelgesinin yani tekalif cetvelinin ilanı ile de yapılabilir.

Tahakkuk fişinin içeriğinde hangi bilgiler bulunur?

Tahakkuk fişinde belirtilmesi zorunlu olan bilgileri yine VUK belirler. Bu bilgileri şöyle sıralayabiliriz:
● Verginin matrahı
● Verginin hesabı
● Verginin tam miktarı
● Vergi mahkemesinde davanın açılması ve düzeltme ile ilgili hükümlere ait kısa bir bilgi
● Tahakkuk fişinin sıra numarası
● Tahakkuk fişinin tanzim tarihi
● İlgili verginin nevi
● Düzenlenen vergi beyannamesinin tarihi
● Düzenlenen vergi beyannamesinin dahil olduğu vergilendirme dönemi
● Vergi mükellefi gerçek kişi ise adı ve soyadı, tüzel kişi ise unvanı
● Vergi mükellefinin açık ve güncel adresi (23/6/1982 – 2686/5 md.)

Tahakkuk fişi nasıl alınır?

Tahakkuk fişi bazen vergi beyannamesini vergi dairesine veren kimse tarafından teslim alınmaz. Ancak bu durum, vergi beyannamesinde belirtilen vergi matrahının üzerinden ilgili verginin tahakkuk edilmesine engel teşkil etmez. Bu tip durumlarda tahakkuk fişi, vergi mükellefinin adresine posta ile gönderilir. Bu uygulama, ilgili yasanın 28. maddesinde belirtilir. Tahakkuk fişiyle ilgili sorularınızı ve merak ettiklerinizi mali müşaviriniz veya maliyecinize danışabilir ya da Vergi İdaresi’nin internet sitesinden detaylı bilgi edinebilirsiniz. 

Muhasebe süreçleriniz için Mikro Yazılım çözümleri
300’ün üzerinde iş ortaklığı ile 30 yıldır 105 bin müşteriye kurumsal süreçlerde destek veren Mikro Yazılım, şirketinize muhasebe raporları hazırlamadan SGK maliyeti hesaplamaya dek birçok alanda destek olacak yazılım ürünleri ile iş süreçlerinizi verimli bir hale getirmek için hizmet veriyor. Mikro Yazılım’da her türden işletmenin ihtiyacına uygun bir muhasebe çözümü var. Küçük işletmelerin çözüm ortağı, yeni modüllerle sürekli büyütülebilen Mikro Run, büyümek isteyen işletmelerin çözüm ortağı Mikro Jump ve uluslararası rekabete hazırlanan şirketlerin çözüm ortağı Mikro Fly ile tüm muhasebe süreçlerinizi etkin ve hızlı bir şekilde yönetebilir, hem iş gücünden hem maliyetten tasarruf edebilirsiniz. işletmenize en uygun Mikro Yazılım programını seçmek için bizi arayın

444 1 229.

Perşembe, 15 Ekim 2020 / Published in Genel

Son kullanıcılar için 30 bin TL, firmalar için ise 5 bin TL olarak kâğıt faturaya getirilen günlük fatura kesme limitleri ve 1 Temmuz’da e-Fatura’ya geçiş yapacak kullanıcılar için e-Arşiv Fatura’ya geçişin de zorunlu tutulması ile e-Arşiv Fatura uygulamasına kayıtlı kullanıcıların sayısında önemli bir artış oldu. Yaygın kullanıma sahip diğer e-Dönüşüm uygulamalarında olduğu gibi e-Arşiv Fatura hakkında da merak edilen birçok konu var. e-Arşiv Fatura hakkında kullanıcıların sıkça sorduğu sorulardan bazılarını bir araya getirdik.

1)İnternet Satışlarında Düzenlenen e-Arşiv Faturalarda Hangi Bilgilerin Yer Alması Gerekir?

İnternet satışlarında düzenlenen e-Arşiv Faturalar üzerinde “Bu satış internet üzerinden yapılmıştır.” ifadesine yer verilmesi zorunludur. Yanı sıra; aşağıda yer alan bilgilerin belge üzerinde yer alması gerekmektedir;

• Satış işleminin yapıldığı web adresi,

• Ödeme şekli,

• Ödeme tarihi,

• Gönderiyi taşıyanın adı soyadı/unvanı ve VKN/ TCKN bilgisi,

• Satışı yapılan malın gönderildiği veya hizmetin ifa edildiği tarih,

• İade bölümünde; malı iade edenin adı soyadı, adresi, imzası, iade edilen mala ilişkin cins, miktar, birim fiyat ve tutar.

İnternet satışları dışındaki satışlara ait e-Arşiv Faturalarda ise bu bilgilerin bulunma zorunluluğu yoktur.

2) e-Arşiv Fatura, İrsaliye Yerine Geçer mi?

e-Arşiv Fatura’nın düzenleme tarihi ile saat ve dakika olarak düzenlenme zamanın gösterilmesi halinde elektronik faturanın kâğıt çıktısı irsaliye yerine geçer. Söz konusu kâğıt çıktıya “İrsaliye yerine geçer.” ibaresinin de eklenmesi, kâğıt çıktının ise satıcı veya yetkilisi tarafından imzalanması gerekmektedir. Bu konuda dikkat edilmesi gereken diğer bir konu ise faturanın malın teslimi sırasında oluşturulmasıdır… Ayrıca satış anında düzenlenen faturanın, talep eden müşteriye kâğıt çıktı olarak verilmesi zorunludur.

3)e-Arşiv Fatura Nasıl İptal Edilir?

e-Arşiv Fatura düzenlenerek, alıcıya iletildikten sonra iptal edilmesi mümkündür. Bunun için faturanın iletildiği alıcı tarafından reddedilmesi gerekmektedir. Faturanın alıcı tarafından belgenin resmileştiği tarihten itibaren 7 gün içinde reddedilmesi gerekir. Eğer bu süre aşılırsa, yeni bir e-Fatura oluşturularak alıcıya iletilmelidir. Bu işleme ise “mahsuplaşmak” adı verilir.

4)e-Arşiv Faturalar irsaliye yerine geçer mi?

e-Fatura veya elektronik arşiv faturası ile belgelendirilen satışlarda, ödeme kaydedici cihazlar üzerinden (yeni nesil ÖKC dahil olmak üzere) düzenlenecek bilgi fişi, satış anında düzenlenmek ve satıcı veya yetkilisi tarafından imzalanmak şartıyla irsaliye yerine geçecektir. e-Arşiv olarak düzenlenen faturaların irsaliye yerine geçebilmesi için “İrsaliye yerine geçer “ifadesi fatura içerisinde yer almalıdır.

5)e-Arşiv Faturalar GIB fatura sorgulamasında bulunmuyorsa geçersiz midir ?

Hayır. e-Arşiv fatura, GİB’nin belirlemiş olduğu kriterlere göre ve belirttiği uygun yararlanma yöntemlerinden biriyle üretilmiş ve mali mühür ile mühürlenmişse geçerli bir faturadır. e-Arşiv faturalar GİB’e raporlandıktan sonra sorgu ekranından doğrulanabilmektedir. Her ne kadar faturanın geçerli olması için GİB’e raporlanmış olması gerekli olmasa da bazı kurumlar sorgulamadan faturayı kabul etmeyebilmektedir.

5)Yurt dışına yapılan satışlarda e-Arşiv Faturalar kullanılabilir mi?

e-Arşiv Uygulamasına kayıtlı mükellefler; e-Fatura uygulamasına kayıtlı olmayan mükelleflere, son tüketicilere ve yurt dışındaki müşterilerine e-Arşiv uygulaması kapsamında elektronik fatura düzenleyeceklerdir.

Pazartesi, 28 Eylül 2020 / Published in Genel

e-Defter, kağıt defterler ile aynı hukuki geçerliliğe sahip olup; elektronik ortamda oluşturulan, kaydedilen, saklanan ve ibraz edilen bir uygulamadır.

Yayımlanan tebliğe göre; 1 Ocak 2020 tarihi itibariyle, bağımsız denetime tabi olan şirketler ve 1 Ocak 2020 tarihinde e-Fatura’ya geçen kullanıcılar, e-Defter uygulamasına da zorunlu geçiş yaptılar. 1 Temmuz 2020’de zorunlu olarak e-Fatura’ya geçen mükellefler ise 1 Ocak 2021 itibari ile elektronik defter kullanmak zorunda olacaklar.

Şu an e-Defter uygulamasına kayıtlı neredeyse 129 bin kullanıcı bulunmaktadır. Ancak, e-Defter kullanan kullanıcıların ve e-Defter uygulamasına geçecek kişilerin e-Defter hakkında yanlış bildiği bilgilerden biri de e-Defter üzerinde yapılan bir hatanın düzeltilemeyeceğidir. Eğer e-Defter düzenlerken bir hata yaptıysanız panik yapmanıza gerek yok. e-Defter beratlarının yasal yükleme süresi dolmadan, e-Defter üzerindeki hatayı düzeltebilirsiniz. Bu doğrultuda sistem üzerinden hatalı defter beratını silip, yerine düzelttiğiniz defter beratını tekrar yüklemeniz gerekmektedir.

Eğer berat yükleme süresi dolmuş ise; mükellef sistem üzerinden beratı silip yeniden yükleyemez. Yasal süresi geçen e-Defter’lerin üzerinde değişiklik yapılması biraz daha vakit almaktadır. Bu durumlarda GİB’e “Berat Silme Talebi” dilekçesi yazılması gerekmektedir.

  • 1 sıra numaralı Elektronik Defter (e-Defter) Genel Tebliği, e-defter mükelleflerinin e-defterlerini aylık dönemler halinde oluşturup ilgili oldukları ayı takip eden üçüncü ayın son gününe kadar (Tüzel kişiler için hesap döneminin son ayına ait defterler Kurumlar Vergisi Beyannamesinin verildiği ayın son gününe kadar) kendilerine ait mali mühür ile onaylamalarını şart koşar.
  • Mali mührü olan yani kurumsal elektronik imzaya (e-imza) sahip e-defterler için berat dosyaları oluşturulur ve Elektronik Defter Uygulaması ile GİB’in onayına sunulur. e-Defter mükellefleri, üzerinde GİB’in mali mührünü taşıyan beratları GİB üzerinde ya da uyumlu yazılımları ile indirerek istendiğinde ibraz etmek üzere ilgili e-defterler ile birlikte muhafaza eder. Bu uygulamada e-defterlerin güvenliğini ve doğruluğunu mali mühür garantiler. Bu sayede kamu da yasal saklama süresi dahilinde defterin değiştirilmemiş olduğunu bilebilir. İmzalanmış bir e-defterde yapılan düzeltmeler e-defterin mührünü bozar. Bu sebeple GİB’den e-defter beratı alınmış bir e-defter, halihazırda GİB’de bulunan e-defter beratları silinip yeniden yüklenmedikçe düzeltilemez.

Berat Silme Dilekçesinde Nelere Dikkat Etmeliyiz?

Hatalı olan defter beratlarının silinmesi ve doğru olan defterlerin tekrar yüklenmesi için Berat Silme Talebi dilekçesi yazılır. Dilekçeye, hataya neden olan konulara göre belgeler ve raporlar eklenir. Dilekçeniz incelendikten sonra talebiniz GİB tarafından uygun bulunursa hatalı beratlarınızı silip, yerine düzelttiğiniz e-Defter beratlarınızı yükleyebilirsiniz.

Aklınızda olması gereken 3 bilgi daha:

  1. GİB eğer lüzum duyarsa listelediğimiz belgelere ek olarak başka tevsik edici evrak da isteyebilir. 
  2. Yasal yükleme süresi geçince silinen defter ve beratlarınızı kendi sisteminizde belli bir dizinde muhafaza edin. Böylece olası bir denetimde, yaptığınız değişiklik ve düzeltmeleri kolayca belgeleyerek ibraz edebilirsiniz.
  3. GİB, berat silme talebinizi uygun bulursa ilgili e-defter beratlarınızı GİB’in e-defter uygulaması üzerinden silebilir ve yeni beratlarınızı sisteme yükleyebilirsiniz.


Pazartesi, 14 Eylül 2020 / Published in Genel

MRP’nin doğuşu ve tedarik zinciri yönetimi
MRP’nin açılımı İngilizce material requirements planning, yani malzeme ihtiyaç planlaması olarak geçer. Amerika Birleşik Devletleri’nde 1970’li yıllarda ortaya çıkmıştır. ABD’de 1970’li yıllarda üreticiler stok üretim üzerinde yoğunlaşmış durumdaydı ve karşılaştıkları temel sorun yüksek üretim miktarları için gereken malzeme ve hammaddenin tedariğiydi. Hammadde tedariği sorununu çözmek amacıyla üretim işletmelerinin yöneticileri hammadde kaynaklarını, tedarik rota bilgilerini ve tahmini satış verilerini bilgisayara girmeye başladılar. Bilgisayar da üreticinin ihtiyacı olan hammadde miktarını belirledi ve sonrasında hali hazırda bulunan stoklarla alınmış siparişleri karşılaştırarak alınması gereken hammadde miktarını belirledi. Bu yöntem daha sonra MRP, yani malzeme ihtiyaç planlaması olarak adlandırıldı.

MRP ile üretim ve kapasitenin kontrolü
Malzeme ihtiyaç planlamasında karşılaşılan en büyük sorun belirsizliktir. Kapasite kontrol teknikleri, üretilen ürünlerin takibi ve yapılan çeşitli işlemlerin zamanlarının değişken olması ortaya belirsizliklerin çıkmasına sebep olmaktadır. Bu belirsizlikler üretim kapasitesinin planlanması aşamasında büyük sorunlar yarattı. Malzeme ihtiyaç programlamasının en temel sorunu yazımızda bahsettiğimiz üzere üretim üzerinden planlanması. Bunun yerine yapılması gereken müşterinin verdiği siparişler üzerine daha gerçek zamanlı bir sistemin kullanılması. JIT (tam zamanlı üretim) tekniklerini kullanan çoğu üretici öngördükleri yararı alamadılar. MRP üzerinde yapılması planlanan gelişimler ve araştırmalar MRP’yi diğer üretim sistemleri ile entegre etme üzerinedir.

MRP2 nasıl ortaya çıktı?
Malzeme ihtiyaç planlaması bilgisayar tabanlı envanter kontrol ve planlama sistemidir. Teslimleri zamanında yapmak, ürün ve hammadde stoklarını takip etmek ancak malzeme ihtiyaç planlaması kullanarak mümkündür. Yıllar içinde stok dayalı üretimden müşteri beklentilerine göre üretime geçildi. Bu daha çok ürün çeşidi demekti ve hammadde
tedariğine ek olarak ekonomik üretim, kapasitenin etkin kullanılması ve finansman yönetimi gibi sorunlar ortaya çıktı. Üretim yönetimi komplike hale geldiğinde ise malzeme ihtiyaç planlaması yetersiz kaldı, dolayısıyla MRP2, yani imalat kaynakları planlaması ortaya çıktı.

MRP2’nin özellikleri

MRP2 üretim yönteminde üretici firma elindeki bütün kaynakları etkin olarak planlar ve üretici firmanın her faaliyetini test eder. MRP2 ile paylaşılan bir veri tabanındaki bilgileri temel alan bir iş planı oluşturabilir, satın alma raporu, yükleme bütçesi, envanter raporu gibi evrakları hızla ve kolaylıkla düzenleyebilirsiniz. MRP sistemine finansal planlama, kapasite planlaması gibi ekstra modüllerin entegre edilmesiyle çok daha farklı ihtiyaçlara cevap verebilecek, MRP’nin yarını kabul edilen MRP2 sistemi oluşturulmaktadır. MRP2 sistemi işletmenizin verimini arttıracak ve müşterilerine cevap verme sürecini hızlandıracak çözüm önerileri üretmeyi hedeflemektedir. Bu hedef doğrultusunda MRP2 sistemi stokları azaltır, üretimi aksatmaksızın planlar ve üretim verimini arttırır. Böylece depo ve stok maliyetleri düşerken müşteri hacminde bir kayıp kesinlikle yaşanmaz.

MRP2’nin faydaları nelerdir?
MRP2, işletmenizin üretim kalitesinde gözle görülür bir artış sağlayacağı için rekabetin yüksek olduğu bir pazarda rakiplerinizin en az bir adım önüne geçmenizde size yardımcı olur. Üretim süreçlerini düzenlediği için üretim maliyetlerini düşürür, verimliliğinizi arttırarak işletmenizi büyütmenizde size yardımcı olur. İş süreçlerini koordine etmenizi sağlayarak çalışanlarınızın çalışma ortamındaki huzurunu ve mutluluğunu arttırır, çalışanlarınıza daha fazla iş tatmini sağlar. 300’ün üzerinde iş ortaklığı ile, 30 yıldır 105 bin müşteriye kurumsal süreçlerde destek veren yerli bir şirket olarak Mikro Yazılım, şirketinize muhasebe raporları hazırlamadan MRP ve MRP2’ye pek çok alanda destek olacak yazılım ürünleri ile iş süreçlerinizi verimli bir hale getirmek için hizmet vermektedir. Malzeme takip programı gibi ihtiyacınıza yönelik oluşturulabilecek ve MRP2’yi destekleyebilecek tüm yazılımlar için Mikro Yazılım ile tanışın!

Mikro Yazılım muhasebe çözümleri
Küçük işletmenizin ekleyebileceğiniz yeni modülleri sayesinde işletmenizle beraber büyüyen muhasebe çözümü Mikro Run, büyüme yolundaki KOBİ’lerin muhasebe çözümü Mikro Jump ve uluslararası rekabete hazırlanan büyük şirketlerin muhasebe çözümü Mikro Fly sayesinde bütün muhasebe süreçlerinizi kolayca izleyip yönetin. Zamandan ve işgücünden
tasarruf edip rekabet gücünüze güç katın!

TOP