Güncel alışkanlıklarımız dijitalleşmeyle birlikte oldukça değişti. Artık yaptığımız tüm harcamalar dijitalleşti ve e-ticarete doğru çevrildi.
Satış , müşteri ile ürünü buluşturarak kalıcı bir ilişki sağlamayı hedefler. Bugün dijitalleşmeyle birlikte, hangi sayfalara nereden uğradığımız , hangi üründe kaç dakika vakit harcadığımız gibi birçok veri raporlanarak müşteriyi şeffaf hale getiriyor ve bu durum müşteriye de büyük avantaj sağlıyor. Tek tık’la fiyat karşılaştırmaları yapıyor, ürün yorumlarını okuyor, en iyi servis hizmetini değerlendiriyor ve en iyi koşullarla satın almayı gerçekleştiriyoruz.
Satış süreci beraberinde çalışan birçok veriyi kapsar. Talep tahminleri, sahadan gelen veriler ve rekabet analiziyle birlikte satış tahmin edilebilir ve öngörülebilir hale gelmektedir. Hangi plasiyerin hangi rotadan giderek ürünü ne zaman teslim edeceğini mobil uygulamalar üzerinden takip edilebilir. Bu şekilde yönetilen satış süreçleri performans yönetimini de şeffaf hale getirmektedir.
Önümüzdeki kısa vadede yapay zeka, sosyal medya, robotlar, dijital kanallar, makineler arası entegrasyon ve ürünlerin internetiyle birlikte satış süreçleri dijitalleşerek daha kaliteli ve iyi hizmetle satış gelirleri artarak dijital mecralar daha çok kullanılacaktır.
DEFTER BEYAN SİSTEMİ NEDİR?
- Serbest meslek erbabı, işletme hesabı esasına göre defter tutan mükellefler ile basit usule tabi olan mükelleflerin kayıtlarının elektronik ortamda tutulması, bu mükelleflerden defter tutmak zorunda olanların defterlerinin bu kayıtlardan hareketle elektronik ortamda oluşturulması ve saklanması, vergi beyannamesi, bildirim ve dilekçelerin elektronik ortamda verilebilmesi ile elektronik ortamda belge düzenlenebilmesi amacıyla geliştirilen Sistemdir.
DEFTER BEYAN SİSTEMİNİ KULLANMAYA YETKİLİ OLANLAR KİMLERDİR?
- Serbest meslek kazancı elde eden ve 3568 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat düzenlemeleri uyarınca vergi beyannamelerini meslek mensuplarına;
a) İmzalatmak zorunda olan mükelleflerden,
- Kendisine elektronik beyanname gönderebilmek için kullanıcı kodu, parola ve şifre verilenlerin kendileri veya meslek mensupları tarafından,
- Diğerleri için meslek mensupları tarafından,
b) İmzalatma yükümlülüğü olmayan mükelleflerden,
- Kendisine elektronik beyanname gönderebilmek için kullanıcı kodu, parola ve şifre verilenlerin kendileri veya meslek mensupları tarafından,
- Diğerleri için meslek mensupları tarafından, yapılabilecektir.
SİSTEM ÜZERİNDEN TUTULAN KAYITLAR NASIL MUHAFAZA EDİLECEKTİR?
Sistem üzerinden tutulan kayıtların muhafaza yükümlülüğü Gelir İdaresi Başkanlığına aittir. Başkanlık mükellef, meslek mensubu ya da meslek odası tarafından girilen kayıtları elektronik ortamda muhafaza edecektir.
BEYANNAMELER SİSTEM ÜZERİNDEN GÖNDERİLEBİLECEK MİDİR?
Sistem üzerinden mükelleflerin ilgili döneme ait beyannamelerini oluşturabileceği, düzenleyebileceği, gönderebileceği ve görebileceği menüler yer almaktadır. Mükellefler beyannamelerini inceleyebilecek, onaylayabilecek ve gönderebileceklerdir.
SİSTEM ÜZERİNDEN HANGİ BEYANNAMELER GÖNDERİLEBİLİR?
Basit usule tabi mükellefler “ Yıllık Gelir Vergisi Beyannamesi” ile “Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi”ni Sistem üzerinden gönderebileceklerdir. Katma değer vergisi mükellefiyeti olanlar “KDV Beyannamesi”ni de gönderebilecektir.
SİSTEM ÜZERİNDEN ELEKTRONİK ORTAMDA TUTULAN KAYITLAR İLGİLİ KURUM VE KURULUŞLARA NASIL İBRAZ EDİLECEKTİR?
Kendisinden mükellefiyetine ilişkin kayıtlarının ibrazı talep edilen mükellefler, talepte bulunan birim ile ibrazı talep edilen bilgilerin mahiyetini, ibraz talep yazısının bir örneği ile birlikte ibraz süresinin sonundan en geç 10 gün önce bağlı olduğu vergi dairesi aracılığıyla Başkanlığa bildirecektir. Kayıtlar muhatabına, Başkanlık tarafından belirlenen yöntemler ile değişmezliği garanti edilerek ibraz edilecektir.
DEFTER BEYAN SİSTEMİ KULLANMAK İÇİN KULLANICI KODU VE ŞİFRE NASIL ALINABİLİR?
Sisteme giriş sırasında kullanılacak şifre bilgisi, mükellef veya noterden yetkilendirdiği kişi tarafından gelir vergisi yönünden bağlı olunan vergi dairesine yapılacak başvuru ile alınabilecektir.
Şifrenin vergi dairesine başvurularak talep edilmesi halinde, vergi dairesi tarafından muhataba müracaat anında sistemden üretilecek şifreyi ihtiva eden kapalı bir zarf, Teslim Tutanağı karşılığı mükellef veya yetkilendirdiği kişiye verilecektir.
Sistemin kullanılması için mükellef, meslek mensubu ya da meslek odası tarafından kullanıcı kodu ve şifre teminine yönelik olarak yapılan başvuruların değerlendirilmesinde, 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile elektronik beyanname uygulamasına ilişkin ilgili diğer mevzuat dikkate alınacaktır.
DEFTER BEYAN SİSTEMİNDE NELER YAPILABİLİR?
Sisteme giriş yapılarak gelir ve giderler elektronik ortamda kaydedilebilir, defterler bu kayıtlardan hareketle elektronik ortamda oluşturabilir, saklanabilir ve beyannameler hazırlanarak onaylanabilir. Diğer taraftan Sistem üzerinden fatura, serbest meslek makbuzu gibi belgeler elektronik ortamda düzenlenebilecektir.
SİSTEME NEREDEN VE NASIL GİRİŞ YAPILACAKTIR?
Defter Beyan Sistemi kullanıcı kodu veya Türkiye Cumhuriyeti Kimlik Numarası (TCKN) ve şifre bilgileri kullanılarak www.defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden giriş yapılacaktır.
BASİT USULE TABİ MÜKELLEFLERİN BAŞVURULARINI KİMLER YAPABİLİR?
Basit usule tabi mükellefler başvurularını; kendileri, aralarında 486 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin ekinde (Ek:1) yer alan “Defter Beyan Sistemi Kullanımı Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi (Meslek Odaları ile Basit Usulde Vergilendirilen Üyeleri İçin)” düzenledikleri meslek odaları; 340 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekinde yer alan “Elektronik Beyanname Gönderme Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi” imzaladıkları meslek mensupları aracılığıyla yapabileceklerdir.
BASİT USULE TABİ MÜKELLEFLER DEFTER BEYAN SİSTEMİ KULLANMAK İÇİN NE ZAMANA KADAR BAŞVURU YAPMAK ZORUNDADIR?
Defter Beyan Sistemi kullanmak zorunda olan mükelleflerin, Sistemi kullanmaya başlayacakları takvim yılından önceki ayın son gününe kadar (bu gün dahil) www.defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden veya gelir vergisi yönünden bağlı bulundukları vergi dairesi aracılığıyla başvuru yapmaları gerekmektedir.
486 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 16’ncı maddesi kapsamında Tebliğin 5’inci maddesinin birinci fıkrası uyarınca 31/12/2017 tarihine kadar Sistemi kullanmak üzere yapılması gereken başvurular basit usule tabi olan mükellefler açısından 30/6/2018 tarihine kadar yapılabilecektir.
Defter Beyan Sistemi uygulanmaya başlanmasından sonra mükellefiyet tesis ettiren ve söz konusu Sistemi kullanmak zorunda olan basit usule tabi mükellefler kendileri veya aracılık ve sorumluluk yetkisi verdiği meslek odası veya meslek mensupları aracılığıyla işe başlama bildiriminin verildiği günü izleyen yedinci iş günün mesai saati sonuna kadar ilgili vergi dairesine başvuru yapacaklardır. Söz konusu başvuru işe başlama bildiriminin verildiği günü izleyen yedinci iş gününün sonuna (saat 23.59’a) kadar www.defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden de yapılabilecektir.
Basit usule tabi mükelleflerden;
a) Sahte veya muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge düzenlediği veya kullandığı tespit edilenlerin, bu hususun kendilerine tebliğ edildiği tarihi takip eden aybaşından önce,
b) Mevcut işine 193 sayılı Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen faaliyetleri ilave edenlerin, bu faaliyetlere ilişkin işe başlama bildiriminin verildiği günü izleyen yedinci iş günü sonuna kadar,
c) Gerçek usulde vergilendirilmekte iken 193 sayılı Kanunun 46 ncı maddesinde yer alan düzenleme gereği basit usule tabi olmayı yazı ile talep eden mükelleflerin ise, anılan maddede belirtilen şartların gerçekleştiği takvim yılının son gününe (bu gün dâhil) kadar kendileri veya aracılık ve sorumluluk yetkisi verdiği meslek odası veya meslek mensupları aracılığıyla www.defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden elektronik ortamda veya gelir vergisi yönünden bağlı oldukları vergi dairesine başvuru yapmaları gerekmektedir.
DEFTER BEYAN SİSTEMİ KULLANMAK İÇİN BAŞVURU YAPMAK GEREKİYOR MU?
Defter Beyan Sistemi kullanmak zorunda olan mükelleflerin, Sistemi kullanmaya başlayacakları takvim yılından önceki ayın son gününe kadar (bu gün dahil) www.defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden veya gelir vergisi yönünden bağlı bulundukları vergi dairesi aracılığıyla başvuru yapmaları gerekmektedir.
SİSTEMİ KULLANMAK ZORUNLU MU?
Basit usule tabi mükellefler ile serbest meslek erbapları (noterler ile noterlik görevini ifa ile mükellef olanlar hariç) 1/1/2018, diğer mükellefler ise 1/1/2019 (serbest meslek kazanç defteri yanında işletme hesabı esasına göre defter tutanlar açısından 1/1/2018) tarihinden itibaren Sistemi kullanmaya başlayacaklardır.
DEFTER BEYAN SİSTEMİ’NDEN KİMLER FAYDALANABİLİR?
Defter Beyan Sistemi’nden; Serbest Meslek Kazancı Elde Eden Mükellefler, Basit Usule Tabi Mükellefler ve İşletme Hesabı Esasına Göre Defter Tutan Mükellefler faydalanabilir.
SİSTEMİN AVANTAJLARI NELERDİR?
- Bir muhasebe programına ihtiyaç duyulmaksızın internetin olduğu her yerden vergisel ve ticari işlemlerin elektronik ortamda kayıt altına alınabilmesi.
- Kırtasiyeciliği azaltması.
- Defter tasdikine ihtiyaç duyulmaması.
- Defterleri muhafaza etmeye yönelik maliyetlerin söz konusu olmaması ile fatura ve makbuz gibi belgelerin elektronik olarak düzenlenebilmesi gibi imkânlar sayesinde yükümlülüklere ilişkin bürokratik işlemlerin ve uyum maliyetlerinin azaltılması.
- Kayıt dışı ekonomi ile etkin bir şekilde mücadele edilmesi.
- Vergiye gönüllü uyum seviyelerinin artırılması.
MESLEK ODALARI DEFTER BEYAN SİSTEMİ KULLANABİLECEK MİDİR?
Evet kullanabilecektir. 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanunu kapsamında esnaf ve sanatkârlar tarafından kurulan “Meslek Odaları” basit usulde vergilendirilen üyelerinin kayıtlarının tutulması ve beyannamelerinin gönderilmesi için Sistemi kullanabileceklerdir.
Meslek odalarının bu şekilde Sistemi kullanabilmeleri için basit usulde vergilendirilen üyeleri ile 486 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ekinde yer alan “Aracılık ve Sorumluluk Sözleşmesi”ni imzalaması ve bu sözleşmeye ilişkin bilgileri elektronik ortamda Gelir İdaresi Başkanlığına göndermesi gerekmektedir.
BASİT USULE TABİ MÜKELLEFLER SİSTEME EN SON HANGİ TARİHE KADAR BAŞVURU YAPMALIDIR?
Sistemini kullanmak zorunda olan mükelleflerin, Sistemi kullanmaya başlayacakları takvim yılından önceki ayın son gününe kadar (bugün dahil) defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden veya gelir vergisi yönünden bağlı oldukları vergi dairesi aracılığıyla başvuru yapmaları gerekmektedir.
Söz konusu düzenleme gereğince, ticari kazançları basit usulde tespit edilen mükelleflerin esas itibariyle 31/12/2017 tarihine kadar yapmaları gereken başvurular, 486 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 499 Sıra No.lu Tebliğ ile değişik geçici 1 inci maddesi gereğince 30/9/2018 tarihine kadar yapılabilecektir.
Diğer taraftan, Sistemini uygulanmaya başlanmasından sonra (1/1/2018 tarihinden sonra) mükellefiyet tesis ettiren ve Sistemi kullanmak zorunda olan mükellefler, işe başlama bildiriminin verildiği günü izleyen yedinci iş günü mesai saati sonuna kadar gelir vergisi yönünden bağlı oldukları vergi dairesine, ya da işe başlama bildiriminin verildiği günü izleyen yedinci iş gününün sonuna (saat 23.59’a) kadar defterbeyan.gov.tr adresi üzerinden başvuru yapacaklardır.
BASİT USULE TABİ MÜKELLEFLERİN GELİR VE GİDERLERİ SİSTEME EN GEÇ NE ZAMAN KAYDEDİLMELİDİR?
486 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin 7. maddesinin üçüncü fıkrası gereğince, basit usule tabi mükelleflerin alış ve giderleri ile satış ve hasılatlarına ilişkin üçer aylık kayıtların, izleyen ayın sonuna kadar Sisteme kaydedilmesi gerekmektedir.
Ancak, söz konusu Genel Tebliğin 499 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile değişik geçici 2. maddesi kapsamında, basit usule tabi mükelleflerin 30/4/2018 ve 31/7/2018 tarihine kadar kaydedilmesi gereken alış ve giderleri ile satış ve hasılatlarına ilişkin üçer aylık kayıtları 31/10/2018 tarihine kadar Sisteme kaydedilebilecektir.
E-TEBLİGAT NEDİR?
- Elektronik Tebligat, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu ve 456 sıra no.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği hükümleri gereğince tebliği gereken belgelerin, mükelleflere elektronik ortamda tebliğ edilmesidir. Elektronik tebliğ ile fiziki ortamda yapılan tebligat ile aynı sonucu doğurur.
- 1 Nisan 2016 tarihi itibariyle başlayan uygulamaya mükellefler, bizzat kendileri veya kanuni temsilcisi aracılığıyla veya noterden alınmış vekâletnameyle vekili aracılığı ile başvurabiliyor.
- Ticari, zirai ve mesleki yönden kazanç elde edenlerin ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, elektronik tebligat kullanmaları zorunludur. Ancak vergiye tabi olmayan çiftçiler ile diğer vergisel yükümlülükleri bulunanların başvurmaları gönüllülük esasına bağlıdır.
- E- Tebligat sisteminde, GİB Tarafından düzenlenerek gönderilen belgeler ile bu belgelere ait gönderim tarihi, tebliğ tarihi gibi bilgilere ulaşılabilir.
E-TEBLİGAT SİSTEMİNE NASIL BAŞVURU yapılabilir?
- Gerçek kişiler E-tebligat bilgi sistemine, kağıt formunda talep bildirimi ile bizzat vergi dairesine giderek başvuruda bulunabildiği gibi Gelir İdaresi Başkanlığı İnternet Vergi Dairesi’nden online olarak da başvurabilir.
- E-tebligat sistemi ile gönderilen belgeler, mükellefin elektronik ortamdaki adresine ulaştığında alıcı tarafından açılmış olsun ya da olmasın beşinci günün sonunda tebliğ edilmiş sayılır.
- Gelir İdaresi Başkanlığı E-tebligat olay kayıtları, işlem zaman bilgisi ile birlikte arşivlerde otuz yıl süreyle saklanacaktır. Güvenlikle ilgili tedbirler GİB tarafından alınacak olup talep halinde delil olarak ilgililere sunulacaktır.
- Mükellefler beyan ettikleri bilgilerde değişiklik olması durumunda değişiklikleri bildirmek, elektronik tebligat talep bildiriminde belirtilen şartlara uymak, kullanıcı bilgilerini korumak ve kullanıcı bilgilerinin üçüncü kişilerin eline geçtiğini tespit etmesi durumunda vergi dairesine bilgi vermek zorundadır.
E-TEBLİGAT SİSTEMİNDEN ÇIKIŞ NASIL OLUR?
Zorunlu olarak ya da isteğe bağlı olarak sisteme dahil olanların sistemden çıkabilmesi iki halde mümkündür: Tüzel kişililerde ticaret sicil kaydının silinmesi, gerçek kişilerde ölüm veya gaiplik kararının verilmesidir.
E-Tebligat Sisteminin Faydaları Nelerdir?
- Bilgi güvenliğini ve kişisel verilerin korunmasını sağlar.
- Hizmet kalitesini arttırır.
- Belgenin içeriğinin başkaları tarafından değiştirilemeyeceğini garanti eder, güvenilirdir.
- Fiziki ortamda haftalarca süren tebligat işlemi, elektronik tebligat sistemi ile saniyeler içinde gerçekleştirilir.
- Elektronik tebligat sisteminde, tebligatın ne zaman yapıldığını, gönderen kurumun ve alıcının kim olduğunu, gönderilen tebligatın ve eklerinin ne olduğunu, görüntülenebildiği için herhangi bir ihtilafa yer bırakmaz.
- Fiziki ortamda yapılan tebligatlar ücretli iken E-Tebligat ile yapılan tebligatlarda herhangi bir masraf bulunmadığından bütçeye katkı sağlar.
- E-Tebligat sistemiyle yapılan tebligatlar, kâğıt, zaman ve enerji tasarrufu sağladığı için doğanın, yeşilin ve insanlığın en büyük dostudur.
Tüm şirketler için gelir-gider dengesi çok önemlidir. nelere dikkat ederek giderlerinizi kontrol altında tutabileceğiniz konusunda birkaç önemli adımı belirmek istedik.
- Çalıştığınız personelin doğru verimlilikte çalışan ve işini önemseyen kişilerden oluşmasına özen gösterin.
- Personeliniz şirket giderleri için yaptığı harcamaları bilgisayar ortamında takip edebilmeniz için harcamaların kayıt altına alınmasını sağlayın ve düzenli olarak kontrol etmeyi unutmayın.
- Yapılan tüm kargo işlemlerinin detaylarının raporlarını isteyin. Farklı kargo firmalarının tekliflerini karşılaştırmanız bu konuda daha karlı olmanızı sağlayacaktır.
- Takip sistemi sayesinde şirket araçlarınızın iş harici kullanılmasını önleyerek yakıttan tasarruf edebilirsiniz.
- Gider takip sistemiyle işletmenizin durumunu takip ederek ödemelerinizi planlayabilirsiniz.
- Mali müşavirinizle sürekli işbirliği içinde olmanız zaman ve maliyet tasarrufu sağlayacaktır.




