Malzeme İhtiyaç Planlaması (MRP), üretimde kullanılmak üzere satış tahminine dayalı bir sistemdir. Bölüm yöneticilerine ve planlayıcılarına bilinçli satın alma kararları vermeyi, hammadde teslimatlarını planlamayı, üretimi karşılamak için ne kadar malzemenin gerekli olduğunu belirlemeyi ve üretim kapasitelerinin çizelgelendirilmesini oluşturmayı sağlar.
Bugün en belirgin aksama, resmi olarak COVID-19 olarak bilinen yeni koronavirüsün iş yönetiminin temellerini nasıl değiştirdiğini gösteriyor. Üretimde, COVID-19 krizi tüm tedarik zincirlerine eşi görülmemiş bir aksama getirdi. Bu süreçte firmalar farklı yerlerden ürün ve hammadde tedarik etmek zorunda kaldı. Şimdi durum iyileşiyor ve şirket yöneticileri çalışan güvenliğini sağlamak, hastalığın yeniden çoğalmasını önlemek, üretimi devam ettirmek ve genel giderleri azaltmak için ileriye doğru yol bulmaya çalışıyorlar.
Aslında, gelişmiş bir malzeme gereksinimleri planlama sistemi ile bu aksaklığın çoğunu önleyebiliriz. Gelişmiş sistemler, dış etkileri göz önünde bulunduracak ve performans ölçümü yoluyla tedarikte, gerçek zamanlı görünürlük sağlayacak şekilde tasarlanmışlardır. Verimlilik ve yalın üretim arayışında şirketler bazı durumlarda fedakarlıklarda bulundular. Bu fedakarlıklar o an için gerekliydi, ancak mevcut durumla birlikte, bölüm yöneticilerinin, mevcut sistemlerin benzeri görülmemiş bir COVID-19 olayı ile karşılaştırılabilir taleplerdeki hızlı değişiklikleri ele alıp alamayacağı da dahil olmak üzere tüm kaynakları ikinci kez kontrol etmeleri zorunlu hale geldi.
Malzeme ihtiyaç planlaması konusunu tekrar gözden geçirmenin ve gelişmiş işlevlerinin işletmenizin başarılı olmak için gereken kaynaklara sahip olmasını nasıl sağladığını göstermenin zamanı geldi. Zaman çok önemlidir ve bölüm yöneticilerinin işlerinde başarılı olmalarında gereken kaynaklara sahip olmasını sağlamak için eski malzeme ihtiyaç planlaması süreçlerinin zorluklarını, modern MRP sürecinin özellikleri ve faydalarını ve sınıfının en iyisi bir sistemi nasıl seçeceklerini anlamaları gerekir.
Malzeme yönetimini optimize etmek de hassas tedarik zincirleri oluşturmak için önemli bir adımdır. COVID-19 salgını sırasında maske ve kişisel koruyucu ekipman talebi hızla arttı .
İşletmeler büyüdükçe, tüm stokları takip etmek için tek bir malzeme ihtiyaç planlama sistemi yeterli olmayabilir. Talebi karşılamak için birden fazla depo ve üretim merkezi bulunmaktadır.
Yeni bir malzeme ihtiyaç planlama sistemi arayan şirketler, sistemin her iş için minimum standartları karşıladığından emin olmalıdır. Bu tür işlevler işletmeden işletmeye değişebilse de en azından modern sistemlerdeki geniş özellikler şunları içermelidir;
Hammadde siparişi ve maliyetleri: Tedarikçiler arasındaki maliyet farklılıklarının yanı sıra hammadde maliyetlerinin bilinmesi yöneticilerin kaliteden ödün vermeden üretim maliyetlerini düşürmelerini sağlar.
Hammadde teslimatlarının planlanması: Malzeme planlama için en iyi şekilde belirlenmiş planlar, eksik ve tutarsız teslimatların ardından başarısız olacaktır. Sistem, hammadde teslimatlarının planlanmasını sağlamalı ve doğru teslimat süresi tahminleri sağlamalıdır.
Üretim hacmini işlemek için mevcut iş gücü ve makinelerin dikkate alınması: Talep ne olursa olsun, işgücü ve makine kullanılabilirliği üretim hacmini etkiler. Sistem, aşırı siparişi önlemek ve müşteri deneyimlerini geliştirmek için maksimum üretim hacmini dikkate almalıdır.
Sipariş kalitesi, ölçek ve teslimat beklentilerindeki değişiklikler: Müşteri hizmetleri
sipariş miktarı, teslimat ve maliyet değişikliklerine tabidir. Sistem
değişiklik olasılığını dikkate almalı ve yöneticilere hammadde planlarını buna
göre ayarlama esnekliği sağlamalıdır.
Mevcut sistemler ve tedarikçiniz, distribütörünüz ve bayi ağınızdakilerle
uyumluluk: Global endüstrilerin dijital dönüşümü, entegre edilmesi
kolay sistemler doğuracaktır ve yeni sisteminizin şirket içi ve ortakların
mevcut sistemleriyle uyumlu olması gerekecektir.
Performans ölçümü ve yönetimi: Performans yönetimi, kat yöneticilerinin kalite kontrolü iyileştirmesine, işgücü verimliliğini artırmasına ve işgücü transferinin azaltılmasına yardımcı olur.
Envanter mutabakatı: İptal edilen veya değiştirilen siparişler envanter tutarsızlıklarıyla sonuçlanacaktır ve sistem, taşıma maliyetlerini yönetmek için envanterin mutabakatını sağlamalıdır.
Devam eden satış ve üretim tahminleri: Malzeme ihtiyaç planlama sistemi içinde devam eden satış ve üretim tahminleri, daha kısa teslim süreleri ve artırılmış üretim değeri sağlayacaktır.
Güvenlik için en son standartlara uyma: Doğru sistem, hükümetler tarafından serbest bırakıldığı şekliyle programdaki değişiklikleri barındıran uzak işlevlere ve kapasite değişikliklerine izin vermelidir. Diğer bir deyişle, sistem, her ikisi için gereksinimleri yeniden gözden geçirerek ve üretim planını otomatik olarak ayarlayarak, gereksiz ve önemli işleri ayırt edebilmelidir.
Sezgisel kontroller ve kullanıcı dostu arayüzler: En önemli özellik aynı zamanda en basit olanıdır; yeni sistem uygulaması ve kullanımı için çalışan desteği oluşturacak kullanımı kolay bir arayüz.
MRP İşletmenize Nasıl Fayda Sağlar?
Modern malzeme ihtiyaç planlaması, veri planlamasını ve malzeme planlamasını proaktif olarak yönetmek için sürekli kullanıma dayanır. Program, malzeme planını yönlendirir ve projenin tamamlanmasından sonra, sisteme geri bildirim gönderir. Üretim işlemlerinin sürekli optimizasyonuna izin verir ve böylece daha hızlı proje tamamlama ve daha az israf sağlanır.
Bu etkiler bir pandemiye meydan okuyan işlemlerdir. Tüm riskleri aşar ve iş sürekliliğini sağlar.
Ekibiniz, malzeme akışlarını koordine etmek, gerekli malların bulunabilirliğini sağlamak ve stok devir hızını artırmak için ihtiyaç duyduğu bilgileri alır. Süreç, tüm faaliyetler boyunca devam eder ve en doğru, en anlaşılır verileri yansıtır.
Doğru MRP İmplementasyonu Nasıl Sağlanır?
Uygun Malzeme İhtiyaç Planlaması uygulaması, ekibinizin işletme ihtiyaçlarını anlama, bir sistem seçme ve uygulamayı planlama yeteneğine bağlıdır. Seçim adımları bir ERP seçimi adımları gibidir. Ancak, yeni sisteminizin değerini en üst düzeye çıkarmak ve uygulanmasını kolaylaştırmak için birkaç adım daha gereklidir;
- Değişim yönetim ekibine doğru personeli atayın: Değişim yönetim ekibi, yeni bir sistemin seçimini ve uygulamasını denetlemekten sorumludur. Karar veren doğru personel, sistemi daha hızlı ve ek maliyetler olmadan seçme ve uygulamaya dönüştürür.
- Sistem kullanımını ve faydalarını artıran politikalar oluşturun: İhtiyaç planlama sistemi kullanımında sık karşılaşılan bir problem, “sistemin hepsini ele almasına izin vermek”e dayanmaktadır. Modern bir sistem daha fazla verimlilik ve kendini optimize etmeye izin verme de, yine de verilere dayanıyor. Yanlış veriler sistemin yeteneklerini zayıflatır. Oluşturulan politikalar, gerçek zamanlı, doğru verileri kullanmaya odaklanmalıdır ve sistemler arasındaki entegrasyon, veri toplama ve giriş işlemlerini otomatikleştirebilir
- İş akışlarını ve kritik görev süreçlerini uzaktan yönetmek için yeni iş birliği araçları ekleyin: Bu tür uzak işlevler siber güvenlik önlemlerini korumalı, merkezi veri depolama alanından yararlanmalı, açık, özlü iletişim sağlamalı ve sistemlerde gereksiz değişiklik yapılmasını önlemelidir. Değişiklik göz önüne alındığında, entegrasyon konusu yeni bir form kazanmaktadır.
- Verimliliği artırmak için yeni sistemi ERP’nize entegre edin: Entegrasyon, manuel veri girişinde kaybedilen zamanı azaltmak için çok önemlidir ve en alakalı ve doğru veri kullanımını sağlar. Buna ek olarak, RESTful API’leri üzerine inşa edilen modern sistemlerle entegrasyonu daha kolaydır ve geleneksel sistemleri manuel olarak kodlamak ve entegre etmek için gereken zamanın bir kısmında mevcut sistemlerle entegrasyon sağlar. Ayrıca, satın alma sürecini etkili bir şekilde otomatikleştirmek için tedarikçi sistemleriyle entegrasyonu düşünün, yöneticilerinizin ise işin temeline ve müşteri hizmetlerine odaklanmalarını sağlayın.
- Reaktif satın alma yerine, proaktif değişikliklere odaklanın: Malzeme kaynağını ve ihtiyaç planlamasını idare etmek için bir sistemin uygulanması satın almaktan farklıdır; bir satın alma stratejisine güven veren veri yoğun bir süreçtir. Sistem, zayıf planlamadan kaynaklanan yangınları söndürmeye çalışmak yerine proaktif olarak bir tahmin modeli oluşturur. Bu model satın alma kararlarını vermek için bir ana program oluşturulması hususunda temel oluşturur.
- İhtiyaç Planlama durumunu anlamak için ölçümleri ve analizleri kullanın: Modern sistemlerin en önemli avantajlarından biri, anlık etkinlik görüntülerini sağlamak için analitik ve metrik veri kullanıyor olmasıdır. Bu bir iş zekası şeklidir ve uygulaması, çalışanların mevcut işlemlerle, tahmini işlemlerin nasıl karşılaştırıldığını ve üretimi artırmak için gereken eylemlerin karşılaştırıldığını anlamalarına yardımcı olmak için kullanılabilir. Metriklerin ve analitiklerin kullanılması, tarifelerin etkisi veya maddi kıtlık gibi “eğer” senaryolarının planlanmasında da yararlıdır.