MRP’nin doğuşu ve tedarik zinciri yönetimi
MRP’nin açılımı İngilizce material requirements planning, yani malzeme ihtiyaç planlaması olarak geçer. Amerika Birleşik Devletleri’nde 1970’li yıllarda ortaya çıkmıştır. ABD’de 1970’li yıllarda üreticiler stok üretim üzerinde yoğunlaşmış durumdaydı ve karşılaştıkları temel sorun yüksek üretim miktarları için gereken malzeme ve hammaddenin tedariğiydi. Hammadde tedariği sorununu çözmek amacıyla üretim işletmelerinin yöneticileri hammadde kaynaklarını, tedarik rota bilgilerini ve tahmini satış verilerini bilgisayara girmeye başladılar. Bilgisayar da üreticinin ihtiyacı olan hammadde miktarını belirledi ve sonrasında hali hazırda bulunan stoklarla alınmış siparişleri karşılaştırarak alınması gereken hammadde miktarını belirledi. Bu yöntem daha sonra MRP, yani malzeme ihtiyaç planlaması olarak adlandırıldı.
MRP ile üretim ve kapasitenin kontrolü
Malzeme ihtiyaç planlamasında karşılaşılan en büyük sorun belirsizliktir. Kapasite kontrol teknikleri, üretilen ürünlerin takibi ve yapılan çeşitli işlemlerin zamanlarının değişken olması ortaya belirsizliklerin çıkmasına sebep olmaktadır. Bu belirsizlikler üretim kapasitesinin planlanması aşamasında büyük sorunlar yarattı. Malzeme ihtiyaç programlamasının en temel sorunu yazımızda bahsettiğimiz üzere üretim üzerinden planlanması. Bunun yerine yapılması gereken müşterinin verdiği siparişler üzerine daha gerçek zamanlı bir sistemin kullanılması. JIT (tam zamanlı üretim) tekniklerini kullanan çoğu üretici öngördükleri yararı alamadılar. MRP üzerinde yapılması planlanan gelişimler ve araştırmalar MRP’yi diğer üretim sistemleri ile entegre etme üzerinedir.
MRP2 nasıl ortaya çıktı?
Malzeme ihtiyaç planlaması bilgisayar tabanlı envanter kontrol ve planlama sistemidir. Teslimleri zamanında yapmak, ürün ve hammadde stoklarını takip etmek ancak malzeme ihtiyaç planlaması kullanarak mümkündür. Yıllar içinde stok dayalı üretimden müşteri beklentilerine göre üretime geçildi. Bu daha çok ürün çeşidi demekti ve hammadde
tedariğine ek olarak ekonomik üretim, kapasitenin etkin kullanılması ve finansman yönetimi gibi sorunlar ortaya çıktı. Üretim yönetimi komplike hale geldiğinde ise malzeme ihtiyaç planlaması yetersiz kaldı, dolayısıyla MRP2, yani imalat kaynakları planlaması ortaya çıktı.
MRP2’nin özellikleri
MRP2 üretim yönteminde üretici firma elindeki bütün kaynakları etkin olarak planlar ve üretici firmanın her faaliyetini test eder. MRP2 ile paylaşılan bir veri tabanındaki bilgileri temel alan bir iş planı oluşturabilir, satın alma raporu, yükleme bütçesi, envanter raporu gibi evrakları hızla ve kolaylıkla düzenleyebilirsiniz. MRP sistemine finansal planlama, kapasite planlaması gibi ekstra modüllerin entegre edilmesiyle çok daha farklı ihtiyaçlara cevap verebilecek, MRP’nin yarını kabul edilen MRP2 sistemi oluşturulmaktadır. MRP2 sistemi işletmenizin verimini arttıracak ve müşterilerine cevap verme sürecini hızlandıracak çözüm önerileri üretmeyi hedeflemektedir. Bu hedef doğrultusunda MRP2 sistemi stokları azaltır, üretimi aksatmaksızın planlar ve üretim verimini arttırır. Böylece depo ve stok maliyetleri düşerken müşteri hacminde bir kayıp kesinlikle yaşanmaz.
MRP2’nin faydaları nelerdir?
MRP2, işletmenizin üretim kalitesinde gözle görülür bir artış sağlayacağı için rekabetin yüksek olduğu bir pazarda rakiplerinizin en az bir adım önüne geçmenizde size yardımcı olur. Üretim süreçlerini düzenlediği için üretim maliyetlerini düşürür, verimliliğinizi arttırarak işletmenizi büyütmenizde size yardımcı olur. İş süreçlerini koordine etmenizi sağlayarak çalışanlarınızın çalışma ortamındaki huzurunu ve mutluluğunu arttırır, çalışanlarınıza daha fazla iş tatmini sağlar. 300’ün üzerinde iş ortaklığı ile, 30 yıldır 105 bin müşteriye kurumsal süreçlerde destek veren yerli bir şirket olarak Mikro Yazılım, şirketinize muhasebe raporları hazırlamadan MRP ve MRP2’ye pek çok alanda destek olacak yazılım ürünleri ile iş süreçlerinizi verimli bir hale getirmek için hizmet vermektedir. Malzeme takip programı gibi ihtiyacınıza yönelik oluşturulabilecek ve MRP2’yi destekleyebilecek tüm yazılımlar için Mikro Yazılım ile tanışın!
Mikro Yazılım muhasebe çözümleri
Küçük işletmenizin ekleyebileceğiniz yeni modülleri sayesinde işletmenizle beraber büyüyen muhasebe çözümü Mikro Run, büyüme yolundaki KOBİ’lerin muhasebe çözümü Mikro Jump ve uluslararası rekabete hazırlanan büyük şirketlerin muhasebe çözümü Mikro Fly sayesinde bütün muhasebe süreçlerinizi kolayca izleyip yönetin. Zamandan ve işgücünden
tasarruf edip rekabet gücünüze güç katın!
Covid-19 sürecinden etkilenen ekonomik faaliyetleri canlandırmak ve normalleştirebilmek adına yapılan KDV indirimleri Resmi Gazete’de yayımlandı. KDV indirimlerinin ne zamana kadar devam edeceği ve hangi sektörleri kapsadığını öğrenmek için yazımıza göz atabilirsiniz.
Yapılan açıklama ile belirlenen sektör ve iş kollarında tanımlı mal ve hizmetlerin sunulmasında uygulanan KDV oranları, yıl sonuna kadar geçerli olmak üzere yüzde 18’den yüzde 8’e indirildi. Ayrıca, gayrimenkul kiralamalarında uygulanan yüzde 20 gelir vergisi stopaj oranı, yıl sonuna kadar yüzde 10 olarak uygulanacağı duyuruldu.
KDV indirimleri uzatıldı mı?
KDV indirimleri 2020 yılının sonuna kadar geçerli olacak. Hayata geçirilen düzenlemenin ile zorlu geçen bu süreçte durgunluk yaşayan pek çok farklı iş koluna can suyu olacağı öngörülüyor.
2020 KDV indirimleri hangi hizmetlerde uygulanacak?
Açıklamanın ardından Cumhurbaşkanlığı kararıyla Resmi Gazete’de yayımlanan KDV indiriminin detayları paylaşıldı. KDV indiriminden yararlanabilecek alanlar iş yeri kiralama hizmeti, kongre, konferans, seminer, konser, fuar ve lunapark giriş ücretleri, düğün, nikah, balo ve kokteyl salonlarında verilen organizasyon hizmetleri, berberlik ve kuaförlük hizmetleri ile güzellik salonunda verilen hizmetler, terzilik, giyim eşyası ve ev tekstil ürünlerinin onarım ve tamiratı, ayakkabı ve deri eşyaların onarımı ile ayakkabı boyama hizmetleri, kuru temizleme, çamaşırhane, giyim eşyası ve diğer tekstil ürünlerini ütüleme hizmetleri ile halı ve kilim yıkama hizmetleri olarak belirlendi.
2020 yılının sonuna kadar devam edecek olan KDV indirimi, malzemeleri hariç şu faaliyetleri de kapsayacak:
- Bisiklet, motosiklet ve motorlu bisikletlerin bakım ve onarımı,
- Evde kullanılan elektrikli cihazların (buzdolabı, fırın, çamaşır makinesi, bulaşık makinesi, fırın, klima gibi) bakım ve onarımı,
- Tüketici elektroniği ürünlerinin (TV, radyo, CD/DVD oynatıcıları, ev tipi video kameralar gibi) bakım ve onarımı,
- Evde kullanılan ısıtma ürünlerinin (termosifon, şofben, banyo kazanı, kombi gibi) (merkezi ısıtma kazanları hariç) bakım ve onarımı, ev ve bahçe gereçlerinin bakım ve onarımı,
- Mobilyaların ve ev döşemelerinin bakım ve onarımı, bilgisayarların, iletişim araç ve gereçlerinin, saatlerin bakım ve onarımı,
- Müzik aletlerinin bakım ve onarımı,
- Çilingirlik ve anahtar çoğaltma hizmetleri ile hamallık hizmetleri,
- Motorlu kara taşıtlarının yağlanması, yıkanması, cilalanması hizmetleri ile bunlara ait koltuk ve döşemelerin bakım ve onarımı,
- Hane sakinlerine verilen konut bakım, onarım, boya ve temizlik hizmetleri.
KDV indirimine tabi tutulan ürün ve hizmet listesinin tamamına ve Cumhurbaşkanlığı kararına buradan ulaşabilirsiniz.
Önemli bir not olarak; bu hizmetlerle beraber sunulan malzemeler indirim kapsamında yer almayacak. Malzemeler hangi orana tabi ise o orandan vergilendirilmeye devam edilecek.
Muhtasar Beyanname ile Aylık Prim ve Hizmet Belgesinin birleştirilmesi ile oluşturulan Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi (MUHSGK) 1 Ağustos 2020 tarihi itibarıyla (Temmuz/2020 dönemine ait olup 26 Ağustos 2020 tarihine kadar yapılacak beyanlar ile) Türkiye genelinde uygulamaya açıldı.
Peki MUHSGK ile ilgili hangi noktalara dikkat etmek, uygulamaya olan uyumun artırılması için neler yapmak gerekiyor? Bu yazıda Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi ile ilgili önemli noktaları derledik.
Zirai tevkifat yapmayanlar ve çalıştırdıkları hizmet erbabı sayısı 10 ve daha az olanlar için vergilendirme dönemi
- Çalışanı olmayan ve zirai tevkifat yapmayan mükellefler 3 aylık vergilendirme dönemleri ile beyanname vermeye devam edecek.
- En az 1 sigortalı çalışanı olanlar aylık mükellefiyete dönecek.
- Haziran ayına ilişkin muhtasar beyannamesinde işçi çalıştırdığını beyan etmiş ve vergilendirme dönemi 3 aylık olan mükellefler, aylık olarak vergilendirilecek.
- 1-10 arası sigortalı çalıştıran mükellefler beyannamenin vergi tevkifatı ile ilgili bölümünü doldururken şu iki yöntemleri kullanabilir:
- Yöntem: 10 ve daha az işçi varsa 3 aylık dönemin ilk ve ikinci aylarında beyannamenin yalnızca “SGK Bildirimleri” kısmı, üçüncü ayda da hem “SGK Bildirimleri” hem de vergi tevkifatları ile ilgili kısımları doldurularak beyanname yollanabilir.
- Yöntem: 1 ila 10 sigortalı çalışanı bulunan mükelleflerimiz“SGK Bildirimleri” ile birlikte vergi tevkifatlarını da aylık dönemler halinde beyan edebilirler. Bu durumda tahakkuk eden vergilerin beyan edildiği ayda ödenmesi gerekmektedir.
- 1-10 sigortalı çalışanı olanların bu metotları uygulamak için vergi dairesine herhangi bir bildirimde bulunması gerekmiyor.
1003A ve 1003B kodlu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerinin kullanımı
- 1003A Kodlu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi: 1003A kodlu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi vergi kesintileri ile sigorta primlerinin birlikte bildirilmesine mahsustur, genel kullanıma açıktır. Vergi kesintileri ve çalıştırılan sigortalıların prim ile hizmet bilgileri bu beyanname ile beyan edilecek. Vergi kesintisi yapmak zorunda olmayan, yalnızca çalıştırdığı sigortalıların prim ve hizmet bildirimlerini yapmak için 0003 gelir stopajı mükellefiyeti açtıranlar 1003A kodlu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesini kullanacak.
- 1003B Kodlu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi: 1003B kodlu Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi 340 sıra numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğine göre beyannamelerini kendileri gönderebilen mükelleflerin çalıştırdıkları sigortalılara ilişkin hem vergi kesintileri hem de sigorta primlerini, kurum politikaları gereği, ücret ödemeleri dışında kalan diğer vergi kesintilerinden ayrı olarak beyan etmek istemeleri durumunda kullanabilecekleri beyannamedir. Bunun için vergi dairesinden 0095 vergi türünden mükellefiyet açtırmaları ve “MuhSGK Özel Yetki” kullanıcısı tanımlı şifre almaları gerekiyor. Şifreyi alan mükellefler, 1003A kodlu beyannamede çalıştırdıkları sigortalılara ilişkin prim ve hizmet bilgileri ile ücretlere ilişkin vergi kesintilerini beyan edemeyecek.
Aile Sağlığı Merkezlerinin SGK Kayıtlarındaki NACE kodlarının kontrolü
- Aile Sağlığı Merkezleri, SGK mevzuatına göre adi ortaklık veya gerçek kişi olarak tescil ediliyor. Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın düzenlemelerine göre, Aile Sağlığı Merkezindeki doktorlardan birisi adına 0003 gelir stopaj mükellefiyeti tesis edilmesi gerekiyor.
- Bu yüzden bağlı olunan Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğünde Aile Sağlığı Merkezi tescilinde yer alan NACE kodunun “8621.02-Aile ve toplum sağlığı merkezleri tarafından sağlanan yatılı olmayan genel hekimlik uygulama faaliyetleri (yatılı hastane faaliyetleri ile ebeler, hemşireler ve fizyoterapistlerce gerçekleştirilen paramedikal faaliyetler hariç)” olmasına dikkat edilmesi gerekiyor.Aile Sağlığı Merkezlerinin NACE kodlarının farklı olursa beyanname gönderilemez. İşte bu nedenle aile hekimliklerinin NACE kodunun doğru olması çok önemli.
Kazancı basit usulde vergilendirilen mükelleflerin MUHSGK Beyannamelerinin gönderilmesi için yapılacaklar
- Vergi kesintisi yapma zorunluluğu olmamakla birlikte 5510 sayılı kanuna göre çalıştırdıkları sigortalıların prime esas kazanç ve hizmet bilgilerini beyan etme zorunluluğu olan basit usulde vergilendirilen mükellefler, bağlı oldukları vergi dairesine başvurup 0003 Gelir Stopaj mükellefiyeti tesis ettirmek mecburiyetinde.
- 0003 Gelir Vergisi Stopajı mükellefiyeti vergi dairesine bizzat başvurularak ve https://ivd.gib.gov.tr adresindeki İnteraktif Vergi Dairesi (İVD) üzerinden talep edilebiliyor. Bunun için İVD’ye kimlik no ve şifre bilgileri ile giriş yapıldıktan sonra “İşlem Başlat / Mükellefiyet İşlemleri / Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Gelir Stopaj Mükellefiyeti Açılış Dilekçesi” ile başvuruda bulunulabilir. Dilekçenin verilmesi ile ilgili detaylı bilgilere https://ebeyanname.gib.gov.tr/muphb3.pdf adresindeki kılavuzdan da erişebilirsiniz.
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi vergilendirme dönem değişikliği
- Vergilendirme dönemi 3 aylık olan mükelleflerden Nisan-Haziran/2020 dönemi Muhtasar Beyannamesinde 3. ay (Haziran ayı) için asgari ücretli veya diğer ücretli çalıştırdığını beyan edenlerin vergilendirme dönemi Başkanlık tarafından “aylık” olarak değiştirildi. Bu nedenle, ilgili mükelleflerin İnteraktif Vergi Dairesi’nden durumlarını kontrol etmesi gerekiyor.
- Mükelleflerin İnteraktif Vergi Dairesi’nde yaptığı kontrol sonucunda dönem değişikliği yapılmadığı anlaşılanlar ile Haziran ayında çalışanı bulunmayan ancak Temmuz ayında sigortalı istihdam etmeye başlayan mükelleflerin İnteraktif Vergi Dairesi üzerinden “Dönem Değişikliği Dilekçesi” vermesi gerekiyor. Konuyla ilgili detaylı bilgi https://ebeyanname.gib.gov.tr/muphb4.pdf adresindeki kılavuzda bulunuyor.
Apartman yönetimleri ve Kolay İşverenlik Uygulaması
- Apartman yönetimlerinin, yönetimlerine bağlı olarak çalıştırdıkları sigortalılar için Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi’ni vermeleri gerekiyor.
- Beyannamede vergi bölümünün boş; SGK bilgileri bölümünün ise dolu olması lazım.
- Ancak SGK Kolay İşverenlik Uygulaması’na geçen apartman yönetimlerinin Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi göndermelerine gerek bulunmuyor. Bu yöntemi kullanmak isteyen apartman yönetimleri, e-bildirge şifreleri ile aşağıdaki adresten giriş yapıp başvuruda bulunabilir: https://e.sgk.gov.tr/wps/portal/isveren/Ilgili+Diger+Uygulamalar/isveren_sistemi
- Bu işverenler için e-Bildirge v.2 uygulaması açık tutulacak ve geriye yönelik belge düzeltmeleri ile yasal süresi dışındaki aylık prim ve hizmet belgelerini e-Bildirge v.2 uygulaması vasıtasıyla göndermeleri sağlanacak. Aynı zamanda tahakkuklar otomatik oluşturulmakla birlikte cari aya ilişkin belgelerini gönderebilmeleri veya otomatik olarak oluşan tahakkuklarında değişiklik yapabilmeleri için ilgili dönemi takip eden ayın 21’i ila 23’ü arasında e-Bildirge v.2 uygulaması açılacak. Bu tarih aralığı dışında cari ay bildirimleri için ise e-Bildirge v.2 uygulaması kapalı olacak.
- Kolay işverenliğe geçmemiş apartman yönetimleri, MUHSGK Beyannamesini e-Beyanname uygulaması üzerinden gönderebilir.
- Kolay işverenlik yöntemini seçmeyen apartman yönetimleri, apartmanın bulunduğu yere göre yetkili vergi dairesine başvurmalı ve 0003 Gelir Vergisi Stopaj mükellefiyeti tesis ettirmeli. Ayrıca vergi numaralarının da SGK sistemlerinde tescile işlenmiş olması gerekiyor. Tescil kütüklerinde vergi numaraları olmazsa beyanname verilemez; bu nedenle vergi kimlik numaralarının kayıtlı olup olmadığı ile doğru olup olmadığı kontrol edilmeli.
- 0003 Gelir Vergisi Stopajı mükellefiyeti, vergi dairesine bizzat başvurularak ve https://ivd.gib.gov.tr adresindeki İnteraktif Vergi Dairesi üzerinden talep edilebilir. Bunun için İVD’ye kimlik no ve şifre bilgileri ile giriş yapıldıktan sonra “İşlem Başlat / Mükellefiyet İşlemleri / Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Gelir Stopaj Mükellefiyeti Açılış Dilekçesi” ile başvuruda bulunulabilir. Dilekçenin verilmesi ile ilgili detaylı bilgilere https://ebeyanname.gib.gov.tr/muphb3.pdf adresindeki kılavuzdan da erişebilirsiniz.
- Apartman yönetimlerinden Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamelerini e-Beyanname veya İnternet Vergi Dairesi uygulaması (intvrg.gib.gov.tr) üzerinden kendileri göndermek isteyenlerin bağlı oldukları vergi dairesine başvurarak e-Beyanname gönderme yetkisini içeren şifre alması gerekiyor. Beyannamelerini 3568 Sayılı Kanunda belirtilen meslek mensupları aracılığıyla göndermek isteyen apartman yönetimleri, meslek mensubu ile aracılık sözleşmesi imzalamalı.
Ev hizmetlerinde sigortalı çalışanlarının durumu
- 5510 sayılı Kanunun 4. maddesinin 1. fıkrasının (a) bendi kapsamında ev hizmetlerinde sigortalı çalıştırmakta iken 5510 sayılı Kanunun Ek 9. maddesi kapsamına geçen işverenlere ait tahakkuklar otomatik olarak oluşturuluyor. Bu nedenle bu işverenler MUHSGK göndermeyecek.
- Ancak 5510 sayılı Kanunun Ek 9. maddesi kapsamına geçmeksizin iş yeri sicil numarası üzerinden ev hizmetlerinde çalışan sigortalılarını e-Bildirge sisteminden SGK’ya bildiren işverenler, sigortalı bildirimlerini 2020/Temmuz ayından itibaren MUHSGK ile yapacak.
Yetkili Vergi Dairesi: Evde bakıcı veya temizlik işçisi çalıştıran, yazlık evinde bekçi çalıştıran, özel yatında personel çalıştıran, özel inşaatlarda işçi çalıştıranların (Kolay İşverenlik ile Ek 9 Ev Hizmetlerine geçenler hariç) 0003 türünden vergi mükellefiyeti açılacak vergi dairesi:
a. Başka işleri dolayısıyla 0003 Gelir Stopaj Vergisi mükellefiyeti olanlar: Uzun süredir mükellefiyeti olanlar, verecekleri Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesine çalışan sigortalıların sigorta primleri ve kazançları toplamı, meslek adları ve kodları ile prim ödeme gün sayılarını beyannameye ekleyerek beyanname vermek zorunda.
b. Türkiye’de ikamet edenlerden vergi mükellefiyeti olmayanlar: Gerçek kişiler ikametgahının bulunduğu yer vergi dairesine 0003 Gelir Stopaj mükellefiyeti tesis ettirmek zorundadır. 0003 Gelir Vergisi Stopajı mükellefiyeti vergi dairesine bizzat başvurularak talep edilebileceği gibi, https://ivd.gib.gov.tr adresinde yer alan İnteraktif Vergi Dairesi üzerinden de başvuru yapılabilir. Bunun için İVD’ye kimlik no ve şifre bilgileri ile giriş yapıldıktan sonra “İşlem Başlat / Mükellefiyet İşlemleri / Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi Gelir Stopaj Mükellefiyeti Açılış Dilekçesi” ile başvuruda bulunulabilir. Dilekçenin verilmesi ile ilgili detaylı bilgilere https://ebeyanname.gib.gov.tr/muphb3.pdf adresindeki kılavuzdan da erişebilirsiniz.
c. Türkiye’de ikamet etmeyenlerden vergi mükellefiyeti olmayanlar: Türkiye’de ikamet etmeyenlerin, Türkiye’de çalıştırdıkları sigortalının bağlı olduğu SGK merkezinin olduğu vergi dairesinde mükellefiyet açtırması gerekiyor.
Kanun no ve belge türü vb. nedenlerle birden çok satırda yer alması gereken sigortalılar için Gelir Vergisi ve Asgari Geçim İndirimi (AGİ) alanlarının doldurulması
Sigortalının bilgilerinin SGK bildirimleri bölümünde birden fazla satırda yer almasının gerektiği durumlarda AGİ tek bir satıra yazılmalıdır. Gelir vergisi kesintisi ayrıştırılabiliyorsa ayrı ayrı, ayrıştırılamıyorsa tek bir satıra yazılarak beyanda bulunulmalıdır.
Sigorta bildirimleri bölümündeki gün bilgisine ilişkin hatanın düzeltilmesi
- “Prim Ödeme Gün Sayısı”, ay/dönem içindeki çalışmaları tam olan için ay/dönemin kaç gün olduğuna bakılmaksızın (ay/dönemin 28, 29, 30 veya 31 gün olması dikkate alınmaksızın) sisteme 30 gün olarak girilmelidir.
- Bazı iş günlerinde çalışılmaması ve çalışılmayan günler için ücret alınmaması durumunda çalışılmayan günler ayın gün sayısına göre ilgili ay/dönemdeki gün sayısından çıkartılarak prim ödeme gün sayısı belirlenecek.
- Konuyla ilgili olarak ayrıntılı bilgiler şu adresteki kılavuzun 4.2.12 maddesinde yer alıyor: https://ebeyanname.gib.gov.tr/muphb1.pdf
Eksik adres bilgisinin düzeltilmesi
“UAVT adresi bulunamadı.” şeklinde hata alanlar, aşağıdaki adresten sisteme girip adreslerini tanımlamak zorunda. Adresleri UAVT sisteminde kayıtlı olmayanlar, bir kereliğine “Ulusal Adres Veri Tabanında işyerinin adres bilgilerine ulaşılamamıştır.” kutucuğunu işaretlerse bu uyarı mesajını almazlar.
Sigorta bilgileri bölümündeki tescil hatalarının düzeltilmesi
- Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesinin gönderilmesi sırasında iş yeri sicil sıra numarası, eski şube kod, yeni şube kod, il kodu, sigortalı T.C. kimlik numarası, sigortalı adı/soyadı, gün, kazanç gibi zorunlu alanların eksiksiz ve doğru olarak sisteme kaydedilmesi ve gönderilmesi gerekiyor. Bu bilgiler hatalı olursa beyanname onaylanamaz. Bu durumlarda hatalı girişlere ilişkin mesaj gönderilir.
- “Soyadı bilgileri hatalıdır.”, “Ad bilgisi hatalıdır.”, “TC Kimlik Numarası, Sicil Numarası bilgileri hatalıdır.” gibi sigortalının tesciline ilişkin hatalar için şu adresten gerekli düzeltmeler yapılmalıdır: https://uyg.sgk.gov.tr/SigortaliTescil/amp/loginldap
Vergi kimlik numarası ile SGK iş yeri sicil numarasının eşleştirilmesi gereği
Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi verilirken sorun yaşanmaması için vergi kimlik numarası ile prim ve hizmet bilgileri bildirilecek SGK işyeri sicil numaralarının İnternet Vergi Dairesinde “Mükellef İşlemleri” modülünde “Mükellef Dosyası” altındaki “SGK 4/1-a İşyeri Sicil Bilgileri” bölümünden kontrol edilmesi; eksik veya hatalı iş yeri bilgilerinin bağlı olunan SGK merkezine başvurularak düzeltilmesi gerekiyor.
MUHSGK’ya ilişkin diğer hususlar
- Bankaların kayıtlı işyerlerinin SGK sistemindeki tescil bilgileri (faaliyette bulunulan sektör alanı) “BANKA” olarak güncellenirse banka merkezinden gönderilen beyannameler, tüm şubeleri içerecek biçimde gönderilebilir.
- e-Bildirge v.2 üzerinden sadece Genel Bütçe kapsamındaki kamu idareleri bildirge gönderebilir. Genel Bütçe kapsamındaki kamu idareleri dışında kalan işverenler ise e-Bildirge v.2 üzerinden bildirge gönderemez; e-Beyanname sistemi üzerinden muhtasar ve prim hizmet beyannamesi gönderebilir.
- Toplu İş Sözleşmesine (TİS) ilişkin belgeler e-Bildirge v.1’den verilmeye devam edilecek.
- 2020/6 ve öncesi için geriye yönelik belgeler (B TAHAKKUK NEDENİ) e-Bildirge v.2 den gönderilecek. 2020/7 ve sonrası dönemleri için Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi kullanılacak. Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi ile gönderilen çalışanlara ilişkin geriye yönelik bilgiler işveren intrada ilgili Kurum ünitesinin onayına düşecek.
- SGK sistemlerinde, tescilde genel bütçe olarak işaretlenmiş ve e-Bildirge v.2 uygulamasından Aylık Prim ve Hizmet Belgesi göndermiş ancak daha sonra tescildeki genel bütçe kodu kaldırılmış iş yerleri için MUHSGK gönderilmek istenildiğinde “Diğer ortamdan verilmiş belgeniz var, belge veremezsiniz.” uyarısı verilmeden Muhtasar ve Prim Hizmet Beyannamesi gönderilmesine izin verilecek.
- Beyannamenin vergi kesintileri ile ilgili bölümleri için Gelir İdaresi Başkanlığı adına Vergi İletişim Merkezi (189) veya mphb@gelirler.gov.tr adresinden gerekli teknik ve mevzuat desteği veriliyor. Beyannamenin “SGK Bildirimleri” bölümü ile ilgili olarak Sosyal Güvenlik Kurumu adına Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmetler İletişim Merkezi (170) veya isverensistemi@sgk.gov.tr adresinden gerekli hizmetler veriliyor.
Eğer bir serbest muhasebeci mali müşavir (SMMM) ya da yeminli mali müşavir (YMM) iseniz senelerin uzmanlığı ile hukukun birçok alanına aynı anda hakim olduğunuz için sizi takdir ediyor ve yaptığınız işin hata kabul etmeyecek kadar hassas olduğunu biliyoruz. Peki iş süreçlerinizi her seferinde sağlıklı ve verimli biçimde tamamlamak için ne yapabilirsiniz?
Neden bir mali müşavir programı kullanmalısınız?
Mükelleflerinizin mali işlemlerini ve tüm üst düzey muhasebe faaliyetlerinizi
- Hatasız ve hızlıca yürütmek
- Mevzuata ve finansal denetlemeye uygun şekilde gerçekleştirmek
- Gerektiğinde resmi mercilere tarafsız şekilde sunmak
istiyorsanız bir mali müşavir muhasebe programı kullanarak hem işinizi hem de hayatınızı kolaylaştırabilirsiniz.
Mali müşavir programlarının avantajları
Mali müşavir yazılımları ile
- Mükelleflerinizin bilgilerini tek bir platform üzerinden detaylı olarak takip edebilirsiniz.
- Mükelleflerinize ait işletme defterlerini tutabilir, bilanço ve kar-zarar tablolarını hazırlayabilirsiniz.
- Mükelleflerinizin beyan etmek zorunda olduğu beyannameleri düzenleyebilirsiniz.
- İşletmeye ait tüm muhasebe işlemleri etkin olarak takip edip gerektiğinde kolayca raporlama ve analiz yapabilirsiniz.
- Tüm kıymetli evrak, doküman, dosya ve verileri kaybolma ya da zara görme riski olmaksızın uzun süre güvenle saklayabilirsiniz.
- Programınıza dilediğiniz her yerden dilediğiniz zaman erişebilirsiniz.
- Hazırladığınız tüm dosyaları çalışanlarınız ve mükelleflerinizle saniyeler içinde paylaşabilirsiniz.
- Mükellefinizin iş süreciyle birlikte kendi iş sürecinizi de standardize eder, zaman ve paradan tasarruf edersiniz.
Mikro Müşavir kullanmanız için 4 neden
Mikro Yazılım’ın 30 yıllık tecrübesini bulut teknolojisi ile buluşturan Mikro Mali Müşavir, sizin de iş süreçlerinizi kolaylaştırsın:
- Defter Beyan Sistemi entegrasyonu: Maliye Bakanlığı’nın e-Defter beyan programı Defter Beyan, web tabanlı olduğu için veri girerken klavye kullanmaya alışkın SMM’ler için yeterince kullanışlı olamayabiliyor. Mikro Müşavir ise tüm müşavirlere alıştıkları şekilde bir kullanım sunuyor. Mikro Müşavir ile rahatça ve hızlı şekilde veri girişi yapıp hepsinin otomatik olarak Defter Beyan sistemine aktarılmasını sağlayabilirsiniz.
- Kullanıma hazır belge kolaylığı: Mikro Müşavir size optik okuyucuya özel beyanname ve bildirge dökümleri, yeminli mali müşavir çalışma kağıtları, kullanıma hazır dilekçe ve rapor örnekleri sunar. İstediğiniz dokümanı program içinden kolayca bulup mükellefinize özel bilgilerle düzenleyebilirsiniz.
- e-Devlet uygulamalarına geçiş fırsatı: Mikro Müşavir’in elektronik beyannameleri ile e-Devlet uygulamalarına kolayca geçebilirsiniz.
- Etkin sabit kıymetler yönetimi: Mikro Müşavir ile demirbaş tanımlayıp zimmet yerlerini belirleyebilir, hazır faydalı ömür tanımları ile kolayca amortisman hesabı yapabilirsiniz.
Kullanıma hazır belge kolaylığı: Mikro Müşavir size optik okuyucuya özel beyanname ve bildirge dökümleri, yeminli mali müşavir çalışma kağıtları, kullanıma hazır dilekçe ve rapor örnekleri sunar. İstediğiniz dokümanı program içinden kolayca bulup mükellefinize özel bilgilerle düzenleyebilirsiniz.
e-Devlet uygulamalarına geçiş fırsatı: Mikro Müşavir’in elektronik beyannameleri ile e-Devlet uygulamalarına kolayca geçebilirsiniz.
Defter beyan sistemi entegrasyonu: Bu özellikle mükelleflerinizin serbest meslek kayıtlarını sisteme gönderip defter ve beyanname kayıtları oluşturulabilirsiniz.
Etkin sabit kıymetler yönetimi: Mikro Müşavir ile demirbaş tanımlayıp zimmet yerlerini belirleyebilir, hazır faydalı ömür tanımları ile kolayca amortisman hesabı yapabilirsiniz.
Mikro Müşavir’in verdiğiniz hizmetin kalitesini artıran ve işinizi kolaylaştıran modülleri:
- Muhasebe Yönetimi
- Sabit Kıymetler Yönetimi
- Enflasyon Muhasebesi (IAS-29 ve SPK Uyumlu)
- Mükellefler için Stok Yönetimi
- Finans Yönetimi
- Konsolide İşlemler
Mikro Müşavir’i kiralayarak da kullanabilirsiniz
Mikro Müşavir’i ek bedel ödemeden, daha etkin bir fayda ve maliyet hesabı ile kullanarak sermaye tasarrufu sağlamak istiyorsanız kiralama modelinden de faydalanabilirsiniz. Mikro Müşavir’i kiralayarak, programın her zaman mevzuata uygun, en güncel sürüm ve versiyonunu kullanırsınız ve üst versiyonlara ücretsiz olarak geçebilirsiniz.




